Port w Göteborgu to największy port w krajach nordyckich, obsługujący dużą ilość transportowe połączenia lotnicze i lądowe. Jeżeli chodzi o transport lądowy, co roku port obsługuje prawie milion przewozów ciężarowych, z czego prawie połowa odbywa się w terminalu Stena Lines Gothenburg-Kiel lub w terminalu RoRo w Göteborgu.
Od 1 stycznia 2022 r. w obu terminalach pierwszeństwo będą miały ciężarówki ekologiczne. Dzięki wprowadzeniu „Zielonego priorytetu” ciężarówki bezemisyjne będą obsługiwane w pierwszej kolejności. Po wjazdu na teren terminali ciężarówki będą kierowane bezpośrednio na statek lub do wydzielonych miejsc odbioru i dostawy w ramach „Zielonego priorytetu”. Z przywileju będą mogły korzystać wszystkie ciężarówki zasilane akumulatorami lub ogniwami paliwowymi.
W praktyce obsługa priorytetowa może przebiegać z pewnymi różnicami w zależności od konkretnych warunków panujących w terminalach, chociaż podstawowa zasada pozostaje taka sama – pierwszeństwo będą miały zielone ciężarówki. Celem jest zachęcenie firm transportowych do wymiany flot na pojazdy bezemisyjne. Zdaniem uczestników projektu jest rzeczą jak najbardziej słuszną, że firmy transportowe, które inwestują w ciężarówki z napędem elektrycznym, są nagradzane korzyściami w zakresie wydajności i krótszymi czasami obsługi.
Celem projektu „Zielony priorytet” jest pokazanie, w jaki sposób przejście na paliwa niekopalne może mieć wymierny wpływ na całą branżę. Chociaż transformacja sektora transportowego jako całości będzie wymagała znacznie więcej czasu i wysiłku, nasz projekt stanowi jasną i łatwą do wdrożenia koncepcję, która jest znaczącym krokiem ku osiągnięciu tego celu. Projekt to okazja, aby wykorzystać możliwość utworzenia dodatkowego zielonego pasa w naszym terminalu i przekonać się jak sprawdzi się ta koncepcja powiedziała Maria Franksen, dyrektor generalna terminalu RoRo w Göteborgu.Projekt „Zielony priorytet” jest częścią Inicjatywy Tranzero, w ramach której Stena Line, Volvo Group, Scania i Zarząd Portu w Göteborgu podjęły współpracę, aby przyspieszyć przestawianie sektora transportowego na paliwa niekopalne. Ogólnym celem jest zmniejszenie emisji generowanych w portach o 70% do roku 2030.
Źródło: Port of Gothenburg