Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Freightlink.pl

Cła - kieszonkowy przewodnik dla przewoźników

Utworzona: 2024-05-09


Osoby w branży transportowej z pewnością rozumieją, że nie trzeba zbyt wiele czytać na temat ceł, aby natknąć się na mnóstwo akronimów i innej terminologii branżowej.

🚩Przepustka portowa (Port pass)

Podczas transportu towarów przez granice, Wielka Brytania i UE wymagają dwóch rzeczy:
◾ wszystkie dokumenty celne muszą zostać wypełnione przed przybyciem pojazdu do portu;
◾ odpowiednie organy celne muszą zostać poinformowane, gdy towary opuszczą jeden obszar celny i wjadą na inny.

W tym celu importowe numery MRN są wykorzystywane do generowania dokumentów celnych. Rodzaj wymaganego dokumentu zależy od kraju, do którego importowane są towary. Na przykład w Wielkiej Brytanii obowiązuje GVMS GMR, w Irlandii jest to Irish Revenue PBN, natomiast we Francji koperta logistyczna SiBrexit. Dla uproszczenia nazywamy te wszystkie dokumenty "przepustką portową".

🚩ENS

Przywozowa deklaracja skrócona (ENS) to rodzaj deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (SSD) wykorzystywanej przez organy graniczne do analizy potencjalnego ryzyka stwarzanego na ich terytorium przez towary przekraczające granicę. W chwili pisania tego tekstu ENS jest wymagana tylko w przypadku eksportu z Wielkiej Brytanii do UE. Jednak od końca października 2024 r. SSD będą obowiązkowym wymogiem w przypadku importu do Wielkiej Brytanii z UE. Jest to znane jako S&S GB.

🚩 Deklaracja importowa i eksportowa

Deklaracja importowa/eksportowa, czasami określana jako SAD (jednolity dokument administracyjny), a formalnie znana jako dokument C88, umożliwia po prostu import lub eksport towarów.

Podczas transportu towarów na obszar celny wymagana jest deklaracja przywozowa w celu poinformowania obszaru o charakterze przewożonych towarów. Z kolei deklaracja wywozowa jest wymagana do transportu towarów poza obszar celny i jest również wykorzystywana do dostarczenia ważnych informacji o charakterze towarów. Aby zachować zgodność z przepisami, oba dokumenty muszą być prawidłowo wypełnione, a także muszą im towarzyszyć odpowiednie dokumenty dodatkowe, takie jak dokument ENS (patrz wyżej).

Wymogi dotyczące dokumentów muszą być spełnione dla odpowiedniej jurysdykcji - jest to absolutnie kluczowe dla zgodności z przepisami celnymi. Tak więc, jeśli wysyłasz towar z Francji do Wielkiej Brytanii, będziesz potrzebować zarówno francuskiego eksportu, jak i importu do Wielkiej Brytanii z odpowiednimi przepustkami portowymi. Od października 2024 r. wymagany będzie również ENS wyjaśnia Dan Balshaw, specjalista ds. celnych.

🚩 Tranzyt

Aby umożliwić przemieszczanie towarów przez granice międzynarodowe pod kontrolą celną, przewoźnicy wymagają zgłoszenia tranzytowego. Zgłoszenie tranzytowe T1 jest wymagane, gdy:
◾ przemieszczanie towarów rozpoczyna się w Wielkiej Brytanii lub
◾ gdy przemieszczanie towarów (które nie są w swobodnym obrocie) rozpoczyna się w Irlandii Północnej.

🚩 Karnet ATA

Jeśli czasowo przewozisz towary poza Wielką Brytanię, możesz potrzebować karnetu ATA. To "paszport dla towarów", umożliwiający wielokrotne przewożenie tego samego profesjonalnego sprzętu przez okres 12 miesięcy - pod warunkiem, że eksportujesz do krajów należących do systemu ATA.

Źródło: Freightlink
Do ulubionych Freightlink.pl
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE