Żadna organizacja ani osoba nie jest w stanie samodzielnie sprostać stojącym przed nami wyzwaniom. Współpraca ma w tym wypadku kluczowe znaczenie i dlatego cieszymy się, że w naszym projekcie bierze udział dwóch największych na świecie producentów ciężarówek oraz największy na świecie armator promowy. Wykorzystując naszą wiedzę, szeroki zasięg działania i obecność na rynku możemy faktycznie coś zmienić powiedział Elvir Dzanic, dyrektor zarządzający portu w Göteborgu.
Wspólne przedsięwzięcie, nazwane „Inicjatywą Tranzero”, dotyczy miliona ciężarówek oraz 55 000 ton dwutlenku węgla, które generuje transport drogowy docierający do i wyjeżdżający z portu w Göteborgu. Inicjatywa obejmuje również elektryfikację transportu morskiego. Zaangażowane firmy zamierzają wprowadzić szereg powiązanych ze sobą środków, których celem jest przyspieszenie przejścia na paliwa niekopalne. Prace w tym zakresie rozpoczęły się już od analizy potrzeb i mapowania przepływów towarowych.
Zarząd Portu w Göteborgu stworzy niezbędną infrastrukturę i zapewni dostęp do paliw niekopalnych dla ciężkich pojazdów, w tym energii elektrycznej, hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO), biogazu i wodoru. Volvo i Scania wprowadzą do swojej oferty handlowej pojazdy ciężarowe, które z czasem umożliwią realizację transportu lądowego bez udziału paliw kopalnych, zgodnie z celami wyznaczonymi przez port. Stena Line będzie również odgrywać kluczową rolę poprzez wprowadzenie do eksploatacji do roku 2030 nowych statków nie korzystających z paliw kopalnych na trasie Göteborg-Frederikshavn. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe dzięki koncepcji Stena Elektra, statku napędzanego bateriami.
Inicjatywa Tranzero została przyjęta z zadowoleniem przez szwedzki rząd i wpisuje się w rządowy plan, zgodnie z którym Szwecja ma się stać pierwszym krajem na świecie wolnym od paliw kopalnych. Dyrektorzy zarządzający Inicjatywą są także członkami Komisji ds. Elektryfikacji, którą powołał jesienią ubiegłego roku minister infrastruktury Tomas Eneroth.
Dekarbonizacja transportu przychodzącego do i wychodzącego z portu będzie wymagała wsparcia rządowego dla firm, które muszą zmodernizować swoje floty, na przykład w formie dotacji celowych, subsydiowanych punktów ładowania i paliw niekopalnych.
Od dawna prowadzimy rozmowy z rządem na temat wyzwań, przed którymi stoimy, które dowodzą, że nasze cele są zbieżne. Sektor transportu musi zakończyć swoją zależność od paliw kopalnych, a dzięki inicjatywie Tranzero robimy ogromny krok naprzód powiedział Elvir Dzanic.
Źródło: Port Göteborg