
Platforma to szkielet, gwóźdź programu
Platforma to kluczowy element, na którym bazują samochody. Polska platforma dla "elektryków" jest gotowa do produkcji, a składają się na nią m.in. rama, zestaw baterii, zawieszenie, układ kierowniczy, układ napędowy, układ hamulcowy. Została nazwana EAGLE. To angielski akronim złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy platformy:"E" jak Electric - jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a zainstalowana w niej zestaw baterii może mieć moc od 60 do 110 kWh;
"A" jak Automotive - w obecnej postaci jest przeznaczona dla aut dostawczych kategorii N1 (dmc do 3,5 t) o napędzie na przednią oś. Może być jednak bez probemu dostosowana dla cięższych pojazdów kat. N2 (dmc powyżej 3,5 do 12 t) oraz napędu 4x4;
"G" jak General - uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na platformie dowolnego nadwozia. Poza standardowym furgonem może to być np. ambulans, policyjny radiowóz, czy pojazd straży pożarnej;
"L" jak Light - wyjątkowo niska masa własna ramy pozwoliła na zainstalowanie cięższej baterii, co wpłynęło na uzyskanie bardzo dobrego zasięgu w tej klasie aut;
"E" jak E-platform - oznacza zastosowanie inteligentnych technologii, jak np. odwracalna pompa ciepła HVAC, chłodząca kabinę latem i ogrzewająca zimą.

Pierwsza liga światowa
Najważniejszą cechą platformy EAGLE, co podkreśla Albert Gryszczuk, CEO firmy Innovation AG, jest to, że powstała w 100 procentach dzięki polskiej myśli technicznej. Dwa prototypy samochodów powstałe na tej bazie, furgon i podwozie do zabudowy z pojedynczą kabiną, mają "wkład narodowy", którego poziom jest szacowany na 70-80%. Wiele podzespołów specjaliści z Innovation AG zaprojektowali i wykonali u siebie. Ciekawe nadwozie zostało wymyślone przez polskie biuro projektowe, a np. lusterka zaadaptowano z lubelskiego modelu Pasagon. Podwozie, zespół napędowy, zespół sterowania, design pojazdu, jego ergonomia i funkcjonalność - to wszystko powstało z polskiej myśli technicznej.System zarządzania energią, który jest kluczowym elementem samochodu, jest dziełem zespołu firmy spod Zgorzelca. Ponad połowę załogi stanowią informatycy, którym auto w dużej mierze zawdzięcza swoje osiągi. Realny zasięg eVanaPL, wynoszący prawie 400 km "na pusto" i niemal 350 km z toną ładunku, to nie jest zasługa superefektywnych zasobników energii, tylko algorytmów, które sterują procesami dodawania gazu, hamowania i odzyskiwania energii. To są zasięgi stawiające polskiego "elektryka" w światowej czołówce. Dadajmy, że specjaliści firmy spod Zgorzelaca nie spoczywają na laurach, wciąż trwają prace mające na celu wprowadzanie kolejnych usprawnień. Np. od chwili powstania platformy przetestowano wiele wersji układu napędowego, szukając tej najbardziej optymalnej.

Owszem, pewne elementy powstały za granicą. W niektórych przypadkach dlatego, że w naszym kraju próżno było szukać odpowiedniego producenta. Na przykład podnośniki szyb trzeba było zamówić we Włoszech. Baterie natomiast zostały wykonane w Chinach, ale według polskiego projektu.
Chcą sprzedać licencję
Prototypy eVanaPL zyskały nadwozie z włókna węglowego dla optymalizacji masy własnej samochodu. Pojazdy są bogato wyposażone, m.in. w panele fotowoltaiczne na masce i dachu, system kontroli ciśnienia w oponach, system poziomowania zawieszenia, podgrzewaną wielofunkcyjną kierownicę, 12-calowy wyświetlacz dotykowy, podgrzewaną przednią szybę i lusterka boczne, kamery 360 stopni, system BSW (monitorowania martwego pola), asystenta parkowania, system Line Assist (asystent utrzymania pasa ruchu), czujniki deszczu i zmierzchu, automatyczne włączenie świateł mijania i AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System).
Polska firma nie ma ambicji produkowania pojazdu. Chce sprzedać licencję na budowę samochodów na platformie EAGLE. Obecnie auto jest w fazie uzyskiwania homologacji drogowej. Ten, kto zainwestuje w ten projekt, otrzyma ciekawy pojazd z prawem do jego dostosowania do własnych potrzeb. Ciekawe czy eVanPL będzie produkowany w Polsce?
eVanPL - podstawowe dane techniczne
◾baterie - pojemność 105 kWh◾silnik trakcyjny - moc 160 kW
◾skrzynia biegów - zautomatyzowana
◾napęd - na przednią oś
◾zawieszenie - na miechach pneumatycznych
◾układ hamulcowy - zintegrowany system ABS ESC
◾układ kierowniczy - elektryczne wspomaganie, ogrzewana kierownica
◾kabina i zabudowa - wykonane z włókna węglowego
◾ładowność - 1000/1200 kg
Tekst: Cezary Bednarski
Zdjęcia: autor, screeny YouTube