Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Błędne komunikaty w Smart 2 nie mają wpływu na rejestrację czasu pracy kierowcy - uspokaja ekspert

Utworzona: 2024-02-14


W mediach społecznościowych pojawiły się informacje o stwierdzonych przypadkach nieprawidłowego działania tachografów inteligentnych najnowszej wersji, w tym pojawiania się na wyświetlaczu komunikatu „sabotaż sprzętu”. O komentarz poprosiliśmy eksperta z firmy EURO-TACH.

Michał Cieślak, CMO firmy EURO-TACH, która jest wyłącznym przedstawicielem Stoneridge Electronics oraz resellerem marki VDO Continental na polskim rynku, potwierdził, że takie przypadki mają miejsce, zaznaczając, że tachografy inteligentne drugiej generacji w wersji drugiej prawidłowo rejestrują czas pracy kierowców, czyli spełniają swoją podstawową funkcję.

Nasz rozmówca przyznał, że w tachografie Stoneridge SE 5000 Smart 2 w pewnych sytuacjach, podczas powolnej jazdy w korku drogowym z częstymi zatrzymaniami i krótkimi podjazdami, pojawia się napis „sabotaż sprzętu”. Wynika to z niespójności pomiędzy zapamiętaną aktywnością kierowcy a impulsami czujnika ruchu. Przedstawiciel marki zapewnił, że służby kontrolne w całej Europie zostały o tym poinformowane i wyposażone w stosowną instrukcję serwisową. Inspektorzy wiedzą, iż kod DTC 00140 zarejestrowany w sekcji „usterki i zdarzenia” tachografu SE 5000 nie ma związku z manipulacją.

Producenci dwóch dotychczas zatwierdzonych typów tachografów, jak dotąd, nie mieli możliwości przetestowania pełnej funkcjonalności systemu. Rodzi to sytuacje, w których tachografy wprowadzane na rynek w nowych pojazdach komunikują nowe zdarzenia. Podczas ostatniego spotkania Forum Tachografów w Brukseli, zorganizowanego przez Komisję Europejską, producenci sprzętu poinformowali urzędników oraz przedstawicieli służb kontrolnych z różnych krajów o potrzebie stworzenia listy takich nieprawidłowych zdarzeń w tachografach. Dzięki temu inspektorzy kontrolujący pojazdy będą mieli informację, czy dany komunikat wynika z błędu, czy jest wynikiem celowej manipulacji
wyjaśnił Michał Cieślak.
Przypomnijmy - tachografy inteligentne drugiej generacji w wersji drugiej zostały wprowadzone na rynek pół roku temu, tj. 21 sierpnia 2023 roku. Jak dotąd, nie wszystkie zaplanowane przez dostawców usług funkcjonalności wspierające działanie systemu tachografów cyfrowych zostały uruchomione. Dotyczy to np. uwierzytelniania pozycji pojazdu (OSNMA), dostarczanej przez europejski system satelitarny Galileo. Pełne uruchomienie usługi uwierzytelnienia przez Galileo jest zaplanowane na wiosnę tego roku.

Producenci sprzętu monitorują sytuację, zbierają i analizują wszystkie przypadki wyświetlania specyficznych komunikatów. Przypomnę, że mamy do czynienia z pierwszą generacją tachografów z możliwością aktualizacji oprogramowania. Oznacza to, że wraz z uruchamianiem przez dostawców instytucjonalnych w Unii Europejskiej pełnej funkcjonalności usług pojawią się także uaktualnienia, które rozwiążą te przejściowe problemy. EURO-TACH wspiera od strony technicznej firmy transportowe oraz autoryzowaną sieć serwisową w każdym takim przypadku
zapewnił Michał Cieślak.
etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels