Nasz rozmówca przyznał, że w tachografie Stoneridge SE 5000 Smart 2 w pewnych sytuacjach, podczas powolnej jazdy w korku drogowym z częstymi zatrzymaniami i krótkimi podjazdami, pojawia się napis „sabotaż sprzętu”. Wynika to z niespójności pomiędzy zapamiętaną aktywnością kierowcy a impulsami czujnika ruchu. Przedstawiciel marki zapewnił, że służby kontrolne w całej Europie zostały o tym poinformowane i wyposażone w stosowną instrukcję serwisową. Inspektorzy wiedzą, iż kod DTC 00140 zarejestrowany w sekcji „usterki i zdarzenia” tachografu SE 5000 nie ma związku z manipulacją.
Producenci dwóch dotychczas zatwierdzonych typów tachografów, jak dotąd, nie mieli możliwości przetestowania pełnej funkcjonalności systemu. Rodzi to sytuacje, w których tachografy wprowadzane na rynek w nowych pojazdach komunikują nowe zdarzenia. Podczas ostatniego spotkania Forum Tachografów w Brukseli, zorganizowanego przez Komisję Europejską, producenci sprzętu poinformowali urzędników oraz przedstawicieli służb kontrolnych z różnych krajów o potrzebie stworzenia listy takich nieprawidłowych zdarzeń w tachografach. Dzięki temu inspektorzy kontrolujący pojazdy będą mieli informację, czy dany komunikat wynika z błędu, czy jest wynikiem celowej manipulacjiPrzypomnijmy - tachografy inteligentne drugiej generacji w wersji drugiej zostały wprowadzone na rynek pół roku temu, tj. 21 sierpnia 2023 roku. Jak dotąd, nie wszystkie zaplanowane przez dostawców usług funkcjonalności wspierające działanie systemu tachografów cyfrowych zostały uruchomione. Dotyczy to np. uwierzytelniania pozycji pojazdu (OSNMA), dostarczanej przez europejski system satelitarny Galileo. Pełne uruchomienie usługi uwierzytelnienia przez Galileo jest zaplanowane na wiosnę tego roku.
wyjaśnił Michał Cieślak.
Producenci sprzętu monitorują sytuację, zbierają i analizują wszystkie przypadki wyświetlania specyficznych komunikatów. Przypomnę, że mamy do czynienia z pierwszą generacją tachografów z możliwością aktualizacji oprogramowania. Oznacza to, że wraz z uruchamianiem przez dostawców instytucjonalnych w Unii Europejskiej pełnej funkcjonalności usług pojawią się także uaktualnienia, które rozwiążą te przejściowe problemy. EURO-TACH wspiera od strony technicznej firmy transportowe oraz autoryzowaną sieć serwisową w każdym takim przypadkuetransport.pl
zapewnił Michał Cieślak.