Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W porcie powstanie stacja ładowania i tankowania wodoru

Utworzona: 2021-07-12


W lutym br. została zaprezentowana inicjatywa Tranzero, będąca wspólnym przedsięwzięciem Grupy Volvo Group, Scanii, operatora Stena Line AB i Portu w Göteborgu. Jej celem jest szybkie wdrożenie pojazdów ciężarowych niekorzystających z paliw kopalnych w ruchu dojazdowym i wyjazdowym z portu.

Rozpoczęto szeroko zakrojone badanie przepływów transportu lądowego na trasach prowadzących do portu – obecnie realizowany jest plan działań, które umożliwią praktyczne wdrożenie rozwiązań teoretycznych. Władze portu stawiają sobie ambitny cel zmniejszenia emisji CO2 z transportu do i z portu o 70% do roku 2030. W praktyce oznaczałoby to redukcję CO2 emitowanego przez pojazdy ciężarowe w rejonie Göteborga o 23 000 ton.

Ogólnie rzecz biorąc, przejście nie postępuje wystarczająco szybko, aby udało się osiągnąć nasz cel. Pomimo ambitnych planów i godnych pochwały strategii w sektorze transportu, przyspieszenie transformacji potrzebne będzie możliwe tylko dzięki większej współpracy, która przełoży się w kompleksową zmianę podejścia. Właśnie w tym celu uruchomiliśmy inicjatywę Tranzero powiedział Elvir Dzanic, dyrektor naczelny Portu w Göteborgu.


Analiza danych zebranych na podstawie miliona przewozów ciężarowych na terenie portu, 1000 kwestionariuszy wypełnionych przez kierowców oraz liczne pogłębione wywiady ze spedytorami i przewoźnikami zaowocowały nową wiedzą, która została wykorzystana do stworzenia strategii zawierającej konkretne środki mające na celu szybsze zmniejszenie emisji CO2 z przepływów transportowych.

Zwróciliśmy uwagę na przepływy, które szczególnie nadają się do przejścia. Chodzi głównie o przewozy powtarzalne, na krótkich dystansach, obejmujące nocne parkowanie w zajezdni. Plan przewiduje, że przewozy elektryczne na terenie portu zostaną wdrożone już w pierwszej połowie 2022 powiedział Elvir Dzanic.

W ramach Inicjatywy Tranzero zastosowano cały szereg środków, które mają doprowadzić do przekształcenia systemu transportowego. Zostaną one wprowadzone w życie w ciągu najbliższych 1-2 lat, po czym zostaną podjęte dalsze działania. Środki te zostaną szczegółowo przedstawione w momencie, gdy będą gotowe do wdrożenia.


W najbliższej przyszłości w terminalach pojawi się szereg zachęt promujących transport wolny od paliw kopalnych, a także inicjatywy, w których przewoźnicy, spedytorzy, właściciele towarów, a także rząd i region będą ważnymi partnerami. Nawiązaliśmy w tym względzie owocny dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami powiedział Elvir Dzanic.

Wspomniane wyżej działania rozpoczną się od uruchomienia pierwszego w Skandynawii ogólnodostępnego obiektu do ładowania akumulatorów i tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych. Operatorem stacji wyposażonej w punkty ładowania, dystrybutory wodoru i biopaliw płynnych będzie firma paliwowa Circle K.

Cieszymy się, że już w przyszłym roku będziemy mogli rozpocząć pierwsze działania w ramach Inicjatywy Tranzero. Od wielu lat pracujemy nad przejściem na paliwa niekopalne dla samochodów osobowych poprzez zastosowanie alternatywnych paliw płynnych i punktów ładowania. Teraz przechodzimy do kolejnego etapu wprowadzając do oferty punkty ładowania i dystrybutory wodoru dla samochodów ciężarowych powiedział Johan Söderberg, dyrektor ds. paliw w Circle K.

Punkty ładowania i dystrybutory wodoru będą powstawać etapami i będą dostępne odpowiednio w roku 2022 i 2023/24. System zostanie następnie rozbudowany o kolejne lokalizacje w miarę wzrostu zapotrzebowania. Stacja będzie znajdować się w Vädermotet w porcie w Göteborgu, strategicznie zlokalizowanym przy głównych drogach prowadzących do i z portu.


Tak pożądana lokalizacja spowodowała duże zainteresowanie wielu firm z różnych branż. Nasz wybór padł na Circle K, który stanie się kluczowym graczem w procesie przechodzenia na paliwa niekopalne w porcie powiedział Elvir Dzanic.

Stacja jest ujęta w ogólnej strategii produkcji, w ramach której port w Göteborgu utrzymuje stały kontakt z firmą energetyczną na temat zwiększonego zapotrzebowania na prąd w porcie w związku z rozszerzeniem inicjatywy Tranzero.

Źródło: Port of Gothenbur
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels