Ogólnie rzecz biorąc, przejście nie postępuje wystarczająco szybko, aby udało się osiągnąć nasz cel. Pomimo ambitnych planów i godnych pochwały strategii w sektorze transportu, przyspieszenie transformacji potrzebne będzie możliwe tylko dzięki większej współpracy, która przełoży się w kompleksową zmianę podejścia. Właśnie w tym celu uruchomiliśmy inicjatywę Tranzero powiedział Elvir Dzanic, dyrektor naczelny Portu w Göteborgu.
Analiza danych zebranych na podstawie miliona przewozów ciężarowych na terenie portu, 1000 kwestionariuszy wypełnionych przez kierowców oraz liczne pogłębione wywiady ze spedytorami i przewoźnikami zaowocowały nową wiedzą, która została wykorzystana do stworzenia strategii zawierającej konkretne środki mające na celu szybsze zmniejszenie emisji CO2 z przepływów transportowych.
Zwróciliśmy uwagę na przepływy, które szczególnie nadają się do przejścia. Chodzi głównie o przewozy powtarzalne, na krótkich dystansach, obejmujące nocne parkowanie w zajezdni. Plan przewiduje, że przewozy elektryczne na terenie portu zostaną wdrożone już w pierwszej połowie 2022 powiedział Elvir Dzanic.
W ramach Inicjatywy Tranzero zastosowano cały szereg środków, które mają doprowadzić do przekształcenia systemu transportowego. Zostaną one wprowadzone w życie w ciągu najbliższych 1-2 lat, po czym zostaną podjęte dalsze działania. Środki te zostaną szczegółowo przedstawione w momencie, gdy będą gotowe do wdrożenia.
W najbliższej przyszłości w terminalach pojawi się szereg zachęt promujących transport wolny od paliw kopalnych, a także inicjatywy, w których przewoźnicy, spedytorzy, właściciele towarów, a także rząd i region będą ważnymi partnerami. Nawiązaliśmy w tym względzie owocny dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami powiedział Elvir Dzanic.
Wspomniane wyżej działania rozpoczną się od uruchomienia pierwszego w Skandynawii ogólnodostępnego obiektu do ładowania akumulatorów i tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych. Operatorem stacji wyposażonej w punkty ładowania, dystrybutory wodoru i biopaliw płynnych będzie firma paliwowa Circle K.
Cieszymy się, że już w przyszłym roku będziemy mogli rozpocząć pierwsze działania w ramach Inicjatywy Tranzero. Od wielu lat pracujemy nad przejściem na paliwa niekopalne dla samochodów osobowych poprzez zastosowanie alternatywnych paliw płynnych i punktów ładowania. Teraz przechodzimy do kolejnego etapu wprowadzając do oferty punkty ładowania i dystrybutory wodoru dla samochodów ciężarowych powiedział Johan Söderberg, dyrektor ds. paliw w Circle K.
Punkty ładowania i dystrybutory wodoru będą powstawać etapami i będą dostępne odpowiednio w roku 2022 i 2023/24. System zostanie następnie rozbudowany o kolejne lokalizacje w miarę wzrostu zapotrzebowania. Stacja będzie znajdować się w Vädermotet w porcie w Göteborgu, strategicznie zlokalizowanym przy głównych drogach prowadzących do i z portu.
Tak pożądana lokalizacja spowodowała duże zainteresowanie wielu firm z różnych branż. Nasz wybór padł na Circle K, który stanie się kluczowym graczem w procesie przechodzenia na paliwa niekopalne w porcie powiedział Elvir Dzanic.
Stacja jest ujęta w ogólnej strategii produkcji, w ramach której port w Göteborgu utrzymuje stały kontakt z firmą energetyczną na temat zwiększonego zapotrzebowania na prąd w porcie w związku z rozszerzeniem inicjatywy Tranzero.
Źródło: Port of Gothenbur