W liście otwartym IRU, Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego, IATA, Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego, ICS, Międzynarodowa Izba Żeglugi oraz ITF, Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu, wystosowały pilny apel do przywódców światowych rządów o przywrócenie swobody przemieszczania się pracownikom transportowym.
Ich zdaniem, przez cały czas trwania pandemii wszyscy pracownicy transportu zapewniają funkcjonowanie światowego handlu, ale nie obyło się to bez kosztów ludzkich. W szczytowym momencie kryzysu związanego z wymianą załóg 400 000 marynarzy nie było w stanie opuścić swoich statków; niektórzy z nich pracowali nawet 18 miesięcy dłużej niż wynikało to z ich pierwotnych kontraktów. Loty zostały ograniczone, a pracownicy transportu lotniczego musieli się mierzyć z niespójnością wymogów dotyczących granic, podróży, ograniczeń i szczepień. Dodatkowe, systemowe i nieprzewidywalne kontrole na granicach drogowych sprawiły, że tysiące kierowców ciężarówek musiało czekać, czasami tygodniami, w niehigienicznych warunkach bez odpowiednich udogodnień, aby wreszcie móc zakończyć podróż i wrócić do domu.
Globalne łańcuchy dostaw tracą swoją wydolność, ponieważ skutki dwuletniego obciążenia pracowników transportu zaczynają dawać o sobie znać. Szefowie organizacji branżowych już wcześniej ostrzegali, że państwa nie słuchają ani nie podejmują zdecydowanych i skoordynowanych działań. W związku z tym wezwali rządy do zaprzestania przerzucania winy między sobą i między poszczególnymi krajami i podjęcia zdecydowanych działań zmierzających do rozwiązania tego kryzysu, zanim nadchodzący okres świąteczny ponownie zwiększy popyt na usługi transportowe, jeszcze bardziej zwiększając dotychczasową presję na łańcuchy dostaw.
Organizacje reprezentują światowy sektor transportu generujący roczne obroty wysokości ponad 20 bln dolarów i zatrudniający 65 mln pracowników w ponad 3,5 milionach firm zajmujących się transportem drogowym i lotniczym oraz ponad 80% światowej floty handlowej. Sygnatariusze listu domagają się aby pracownicy transportu mieli pierwszeństwo w otrzymywaniu szczepionek uznanych przez WHO. Ponadto chcą stworzenia znormalizowanego procesu potwierdzania faktu spełnienia wymogów zdrowotnych.
Wszystkie sektory transportu odnotowują niedobór pracowników i obawiają się, że w wyniku złego traktowania milionów pracowników podczas pandemii, łańcuchy dostaw będą jeszcze bardziej zagrożone. Przez cały okres pandemii ministerstwa transportu nie były w stanie współpracować z ministerstwami zdrowia, aby poprawić sposób, w jaki traktuje się pracowników transportu w wyniki ograniczeń w podróżowaniu. Dopóki przywódcy rządów nie wprowadzą zmian, kryzys humanitarny i zaburzenia w łańcuchu dostaw będą się utrzymywać, powodując jeszcze większe trudności.
Źródło: IRU
Utworzona: 2021-10-05