Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

20 milionów kilometrów testów...

Utworzona: 2024-05-15


...czyli tak Continental dba o bezpieczeństwo i efektywność opon Eco 5.

Niemiecki koncern zaprosił naszą redakcję do nowej firmowej siedziby w Hanowerze, aby pokazać kolejną generację opon ciężarowych. Przy tej sposobności pochwalił się nową centralą. Budynki, jak i ogumienie potwierdzają, że Continental działa z troską o klimat i naszą planetę.

Klienci, i nie tylko oni, znają kolejne serie opon Continental Eco. Nadszedł czas na „piątkę”, czyli owoc kolejnych, żmudnych i czasochłonnych prac badawczych i testów.

W sumie wykonaliśmy 20 milionów kilometrów testów, zanim uzyskaliśmy ostateczną wersję nowej opony Eco 5. W perspektywie mamy kolejne wyzwania, kolejne normy czystości i ślad węglowy, na który zwraca uwagę coraz więcej branż. Dlatego w powstanie tej opony włożyliśmy największy w naszej historii trud. Musieliśmy bowiem brać pod uwagę wszystkie branże, wszystkie rodzaje biznesu. Globalna emisja CO2 transportu drogowego wynosi obecnie 11,9 %. Gdybyśmy dalej działali bez zmian, za niedługo potrzebowalibyśmy czterech, może pięciu planet, aby podtrzymać obecną podaż. Stąd zmiany i badania. Potrzebujemy na Ziemi nowych i odnawialnych surowców, potrzebujemy nowych rozwiązań. W bliższej perspektywie ETS, w dalszej m.in. norma Euro 7. Wobec tych nowych wyzwań szukamy aktywnie także wśród start-upów, które mogą nam pomóc w koniecznych zmianach, jakie nas czekajązdradza wiceprezes i kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Continental, Jorge Almedia.

Piąta generacja opon Continental Eco

Niemieccy inżynierowie koncentrują się na neutralnych, pod względem przebiegu, środkach mających na celu poprawę oporów toczenia. Dotyczy to wszystkich elementów opon: konstrukcji karkasu i bieżników oraz kształtu ogólnego konturu i bieżnika. Obecne bieżniki mają dwuwarstwową konstrukcję (guma bazowa) i są wykonane z nowych mieszanek, co ma zapewnić wysoki przebieg oraz wytrzymałość przy jednoczesnej optymalizacji oporu toczenia. Mieszanka gumy bieżnika stykającego się z nawierzchnią (górna warstwa) pozwala konstruktorom skupić się na przebiegach i wytrzymałości.




Wraz z nową, piątą generacją Conti Eco, producent zmniejsza liczbę linii opon do transportu towarowego. Nowa opona bazuje na udanych poprzedniczkach Conti EcoPlus Gen3+ do transportu dalekobieżnego i Conti EcoRegional Gen3+ do transportu regionalnego. Nowa opona łączy w sobie najlepsze cechy obu wymienionych, wynosząc je na nowy poziom. W przeszłości, jeśli opona miała obniżone parametry toczenia, a zatem potrzebowała mniej energii do napędu, czyli mniej paliwa, odbywało się to kosztem wytrzymałości i odporności na uszkodzenia. Obecne technologie pozwalają na łączenie tych dwóch cech: niskiego oporu toczenia i wytrzymałości. Tego oczekują od nas nabywcy, a jednocześnie wymaga konkurencja na rynku wyjaśnia Hinnerk Kaiser, odpowiedzialny za rozwój opon do samochodów ciężarowych i autobusów w koncernie Continental.
Na osi sterującej grubsza warstwa gumy bazowej bieżnika opony zmniejsza opory toczenia, umożliwiając tym samym zastosowanie mieszanki bieżnika z naciskiem na wydłużenie przebiegu. Na osi napędowej zoptymalizowana konstrukcja barku, z innowacyjnym kształtem lameli w obszarze barku bieżnika, odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu równomiernego zużycia opony, co również pozytywnie wpływa na przebieg. W budowie karkasu – kilka mieszanek komponentów oraz nowa geometria stopki są dostosowane do optymalizacji oporów toczenia. Dzięki tym rozwiązaniom uzyskano 12-procentową poprawę oporów toczenia i 10-procentowy wzrost przebiegu w porównaniu z dwoma poprzednimi produktami. Jak wyliczył producent, wymiana opon EcoRegional HS 3+/ HD 3+ na nowe opony Conti Eco HS 5/ HD 5 we flocie 100 pojazdów, które pokonują około 80 tys. km rocznie w ruchu regionalnym, może przynieść oszczędności rzędu 69 tys. euro i 120 ton emisji CO2, a całkowity koszt eksploatacji (TCO) spada o 2 %.




Nowe opony Conti Eco Gen 5 dostępne będą w szerokiej gamie rozmiarów, począwszy od następujących:
• 315/70 R 22.5 Conti Eco HS 5
• 315/80 R 22.5 Conti Eco HS 5
• 385/55 R 22.5 Conti Eco HS 5
• 385/65 R 22.5 Conti Eco HS 5
• 315/70 R 22.5 Conti Eco HD 5
• 315/80 R 22.5 Conti Eco HD 5

Bieżnikowanie zyskuje na znaczeniu

Dwa czynniki wpływają na systematyczny wzrost popularności bieżnikowanego ogumienia: ekologia i ekonomia. Opona bieżnikowana składa się w 70 % z materiału pochodzącego ze starej, poddanej regeneracji i kosztuje do 40 % mniej niż nowa opona, a nabywca dostaje taki sam przebieg i bezpieczeństwo.

Większość właściwie eksploatowanego ogumienia nadaje się do regeneracji i ponownego użycia. Jest to tzw. system 360o, czyli pełne koło. Już na etapie projektowania i testów nowej generacji Conti Eco myśleliśmy także o ich ponownym wykorzystaniu. O tym, by ich konstrukcja pozwalała na bieżnikowanie. Oznacza to bowiem oszczędności i zmniejszenie zapotrzebowania na surowiec mówi dyrektor ContiLifeCycle dr Siljana Lietz.
Bieżnikowane ogumienie jest jednym z elementów koncepcji LODC (Lowest Overall Driving Costs) firmy Continental, która została stworzona specjalnie dla flot pojazdów. Sam proces bieżnikowania, przeprowadzany na ciepło lub na zimno, wymaga do 70% mniej energii w porównaniu z produkcją nowej opony, co także przyczynia się do ograniczenia emisji CO2. Do bieżnikowania nadaje się niespełna ¾ wszystkich opon do samochodów ciężarowych i autobusów. Sprzyjają temu właściwa eksploatacja ogumienia i kontrakty serwisowe, z których firmy korzystają coraz chętniej. Nawet przebite kiedyś opony nadają się do tego procesu po odpowiednim wypełnieniu ubytku. Continental planuje, aby do 2050 r. wszystkie opony były bieżnikowane lub pochodziły z recyclingu. Ma na to sporo czasu, ale już teraz: rośnie systematycznie sprzedaż opon bieżnikowanych. Mogliśmy obejrzeć cały proces bieżnikowania w otwartej w 2013 r. w dzielnicy Hanoweru Stöcken fabryce ContiLifeCycle.



Klienci przekonują się, że jest to w pełni wartościowe ogumienie za niższą cenę mówi dr Siljana Lietz.

Nowa siedziba na miarę obecnych czasów

Prezentując dużej grupie dziennikarzy z całej Europy piątą generację opon Eco, Continental pochwalił się przy okazji swoją nową centralą. Otwarty w połowie grudnia 2023 r. kompleks przy, a ściślej mówiąc także nad jedną z głównych arterii Hanoweru, ma 46 tys. m2 powierzchni. Szklana fasada to aż 15 tys. m2. Dwa parkingi, restauracja, dwa bary zapewniają komfort pracy 2,4 tys. pracowników. Wielu z nich jest w delegacji lub pracuje czasem zdalnie. Dlatego w siedzibie mają tylko swoje szafki na niezbędne drobiazgi. Przyjeżdżając do pracy, dostają przydzielone miejsce pracy przy komputerze. Nie ma stałych biurek, co przy okazji skutkuje tym, że na blacie i nie tylko, nie ma bałaganu... Po zakończonej pracy stanowisko zostaje do dyspozycji kolejnej osoby.



Z technicznych szczegółów warto jeszcze wspomnieć o solarnym dachu oraz geotermalnym wspomaganiu ogrzewania i chłodzenia budynku. Przy budowie zużyto 1400 km kabli i 85 km rur. W budynku jest m.in. profesjonalne studio tv. Kompleks wyposażono oczywiście w najnowsze cyfrowe rozwiązania, zapewniające komfort i bezpieczeństwo.


Wyzwania epoki

Kolejne wymogi, normy, programy i inne działania związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem są wyzwaniem dla wszystkich.

Klienci szukają partnerów, z którymi mogą wspólnie rozwijać swój biznes w zmieniających się warunkach. Potrzebują pomocy, którą my im oferujemy. Jeśli elektryfikacja trafi szerzej do segmentu ciężarowego, należy pamiętać o tym, że wówczas wysokość emisji CO2 spadnie na inne elementy pojazdu, nie będzie bowiem silnika spalinowego. Wpływ poprawy oporów toczenia na wydajność pojazdów elektrycznych jest 1,5 razy większy niż w przypadku ciężarówek z silnikiem Diesla zapewnia Tansu Isik, dyrektor Regionu Południe, zajmujący się flotami ciężarowymi.




Materiał własny etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels