Wspólne oświadczenie ETF-IRU stanowi ważny krok w rozwiązaniu problemu niedoborów siły roboczej i umiejętności w sektorze transportu drogowego. To dowód zaangażowania europejskich partnerów społecznych w podejmowanie działań na rzecz poprawy warunków pracy kierowców spoza Unii Europejskiej. W UE nie ma miejsca na nadużycia i złe warunki pracy. Z ogromnym zadowoleniem przyjmuję oświadczenie, które powinno być inspiracją dla innych sektorów powiedział Nicolas Schmit, unijny komisarz ds. pracy i praw socjalnych.IRU i ETF utworzyły wspólną grupę roboczą, aby zająć się kwestiami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania, takimi jak propagowanie ogólnosektorowego zaangażowania w przestrzeganie prawa, szczególnie w odniesieniu do warunków pracy i wynagrodzenia kierowców. Obie organizacje odkreśliły znaczenie egzekwowania unijnego pakietu mobilności nr 1, zwalczania nadużyć i promowania ukierunkowanych kontroli, aby zapewnić wszystkim sprawiedliwe traktowanie.
Zasadnicze elementy podkreślone w oświadczeniu, w tym obliczanie wynagrodzeń, naruszenia zabezpieczeń społecznych i lepsze egzekwowanie prawa, mają kluczowe znaczenie dla podnoszenia standardów branżowych w kontekście pogarszających się warunków pracy. Mamy nadzieję, że nowa grupa robocza będzie sprzyjać opracowywaniu bardziej konkretnych i ukierunkowanych propozycji partnerów społecznych powiedziała Livia Spera, sekretarz generalna ETF.Wspólne oświadczenie odnosi się również do potencjalnych standardów i ram dotyczących zrównoważonego rozwoju społecznego i należytej staranności w zakresie dobrostanu kierowców z myślą o zapobieganiu naruszeniom praw człowieka i praw pracowniczych w tym sektorze.
Naszym celem jest przede wszystkim przyciągnięcie do zawodu większej liczby lokalnych kandydatów, m.in. spośród młodzieży i kobiet. Biorąc jednak pod uwagę skalę niedoborów, niezbędni są kierowcy z krajów trzecich. Dlatego cieszymy się ze wsparcia komisarza Schmita powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w EU.Partnerzy społeczni wzywają Komisję Europejską i państwa członkowskie do wsparcia ich inicjatywy, m.in. poprzez opracowanie narzędzi do obliczania wynagrodzeń kierowców, zobowiązanie się do ukierunkowanego egzekwowania przepisów oraz poprawę infrastruktury parkingowej i odpoczynku.
Źródło: IRU