Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Idealny tachograf przyszłości...

Utworzona: 2024-03-31


Zdaniem holenderskiej organizacji Transport en Logistiek Nederland (TLN), powinno to być urządzenie, za pomocą którego kierowca łączy się bezprzewodowo z pojazdem i które jest zabezpieczone w sposób uniemożliwiający zamianę między kierowcami.

W związku z trwającym procesem wymiany tachografów w UE, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) skontaktowała się z TLN, aby dowiedzieć się, jak holenderski sektor transportowy radzi sobie z nowymi urządzeniami i jak wyglądają perspektywy tej technologii.

Jaka jest rola tachografu we współczesnej logistyce?

Urządzenie to dostarcza danych o czasie jazdy i odpoczynku. We współczesnej logistyce przewoźnicy regularnie analizują te dane za pomocą narzędzi i omawiają je ze swoimi kierowcami oraz klientami, aby lepiej planować trasy i przewozy z uwzględnieniem przepisów regulujących czas jazdy, jak również odpoczynku. Dla organów kontrolnych dane te są niezbędne do zapewnienia zgodności z przepisami. Tachograf G2V2 rejestruje także przebieg pojazdu oraz przekroczenia graniczne, co ma znaczenie w świetle przepisów dotyczących kabotażu i delegowania. Ostatecznym celem jest poprawa warunków pracy kierowców oraz bezpieczeństwa drogowego.

W jaki sposób przewoźnicy dostosowują się do ciągłych zmian w zakresie technologii i wymogów dotyczących tachografów?

Zmiany w tym zakresie są w pierwszej kolejności odczuwalne przez producentów tachografów i pojazdów, ponieważ muszą tworzyć nowe urządzenia i dostarczać je operatorom. Obecnie stało się to bardziej skomplikowane, biorąc pod uwagę wszystkie inne technologie cyfrowe dostępne w nowoczesnych pojazdach. Z kolei przewoźnicy muszą zrozumieć zmiany w przepisach i nowe funkcje tachografu oraz przeszkolić kierowców, aby wiedzieli, jak z nich korzystać. Oznacza to, że przewoźnicy muszą się ciągle dokształcać. Dla tych, którzy nie są na bieżąco, stanowi to nie lada wyzwanie. Korzystanie z tachografu i jego danych wymaga ciągłej uwagi i świadomości.

Jak przebiega proces modernizacji w transporcie międzynarodowym?

Obecnie stoimy przed dużym wyzwaniem wymiany istniejących tachografów przed końcem tego roku (pierwszy termin dla tachografów analogowych i cyfrowych) i przed 19 sierpnia 2025 r. (drugi termin dla 1 wersji inteligentnego tachografu G2V1). Od czasu wprowadzenia unijnego Pakietu Mobilności 1 robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zachęcić firmy do zaplanowania i rozpoczęcia procesu modernizacji. Kilka z nich podjęło już energiczne działania, ale napotkały np. kłopoty z dostępnością tachografów. Oznacza to, że prawdopodobnie będziemy mieli również trudności z wydajnością warsztatów i dostępnością wykwalifikowanych techników. Obecnie zbieramy dane, aby oszacować, jak duży może być to problem. Istnieją również różne marki, które nie są ze sobą kompatybilne i zamienne. Stwarza to dodatkowe trudności związane z modernizacją.

Jak powinien wyglądać idealny tachograf przyszłości?

W idealnym tachografie identyfikacja kierowców nie będzie się odbywać za pomocą karty, ale w inny sposób. Powinno to być urządzenie, za pomocą którego kierowca łączy się bezprzewodowo z pojazdem i które jest zabezpieczone w sposób uniemożliwiający zamianę między kierowcami. Korzystne byłoby również automatyczne rejestrowanie czynności załadunku i rozładunku. Ale do tego nam jeszcze bardzo daleko. Ponadto, aby dane były przydatne, państwa członkowskie powinny najpierw uzgodnić, definicję „załadunku i rozładunku”.

Źródło: IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels