W celu uzyskania informacji o odpowiedzialności przewoźnika, należy odwołać się do art. 65 ww. ustawy. Zgodnie z ust. 1 przewoźnik ponosi odpowiedzialność za następujące zdarzenia:
❗ Odpowiedzialność ta rozpoczyna się z chwilą przyjęcia przesyłki do przewozu i trwa aż do jej wydania.
Przez uszkodzenie przesyłki należy rozumieć wszelkie mechaniczne naruszenia jej materii oraz odłączenie części składowych. Będzie to także m.in. zniszczenie opakowania, czy zmiana właściwości i składu przewożonych produktów.
❗ Ważne: Co do zasady, przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka. W przypadku uszkodzenia towaru może on jednak uchylić się od skutków odpowiedzialności, jeśli wykaże, że uszkodzenie nie nastąpiło z jego winy, a z winy nadawcy lub odbiorcy, właściwości towaru lub siły wyższej. Potwierdza to art. 65 ust. 2. Ciężar dowodu spoczywa tu jednak na przewoźniku.
Ust. 3 omawianego artykułu zawiera natomiast okoliczności, które uchylają odpowiedzialność przewoźnika za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki. Są to tzw. przesłanki uprzywilejowane, dotyczące szkody w przesyłce. Odnoszą się m.in. do:
Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie przesyłki – Konwencja CMR
Przepisy konwencji CMR stosuje się w przypadku zarobkowego transportu drogowego na trasach międzynarodowych. Przepisy te znajdują zastosowanie „niezależnie od miejsca zamieszkania i przynależności państwowej stron, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, stosownie do ich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się” (art. 1).O odpowiedzialności przewoźnika stanowi art. 17 ust. 1, zgodnie z którego treścią odpowiada on za całkowite lub częściowe uszkodzenie towaru, mające miejsce pomiędzy przyjęciem towaru, a jego wydaniem. Przewoźnik ponosi również odpowiedzialność za opóźnienie dostawy.
Aby móc mówić o powstaniu odpowiedzialności odszkodowawczej, jednocześnie muszą zaistnieć 3 przesłanki:
Uchylenie odpowiedzialności za uszkodzenie, utratę lub opóźnienie w dostawie towaru jest możliwe w takich samych sytuacjach, jakie określają przepisy krajowe. Art. 17 ust. 2 wskazuje tu: winę osoby uprawnionej (nadawcy/odbiorcy), wadę własną towaru oraz okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec (siła wyższa). Zgodnie z art. 18 ust. 1 dowód, że zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało jedną z przyczyn przewidzianych w art. 17 ust. 1, ciąży na przewoźniku.
Okoliczności zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności za uszkodzenie towaru w transporcie międzynarodowym zawiera także art. 17 ust. 4. Dotyczą one sytuacji, w których uszkodzenie lub zaginięcie towaru powstało ze szczególnego niebezpieczeństwa takiego jak m.in.:
Źródło: KancelarTransportowa Legaltrans