Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Największy skok technologiczny w historii modelu

Utworzona: 2024-04-25


MAN TGE wykonał największy skok technologiczny w swojej historii w zakresie wspomagania pracy kierowcy oraz oprogramowania pojazdu i usług cyfrowych. Wersja na rok modelowy 2025, nosząca nazwę TGE Next Level, oferuje 27 systemów wspomagania jazdy. Produkcja zmodernizowanego modelu rozpocznie się w czerwcu.

Gruntownie zmieniona architektura elektryczna i elektroniczna pojazdu w połączeniu z nowym stanowiskiem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi wynoszą TGE na nowy poziom, stąd określenie „Next Level”. Zastosowanie nowych jednostek sterujących, czujników i kamer umożliwiło znaczną poprawę działania systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, których producent oferuje 27, w tym w standardowym wyposażeniu m.in. funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy, informację o znakach drogowych, asystenta hamowania awaryjnego, a także systemy utrzymania pasa ruchu i monitorowania ciśnienia w oponach.

Auto jest lepiej niż poprzednik chronione przed manipulacją cyfrową i nieautoryzowanymi zmianami w oprogramowaniu pojazdu, a także przygotowane do korzystania z przyszłych cyfrowych usług dostępnych przez Internet. Kolejną zaletą najnowszej modernizacji jest możliwość aktualizacji bezprzewodowych. Dostępna jest cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewnia płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu a serwisem. To cyfrowy system zarządzania przeglądami i naprawami.

Kosmetyczne zmiany zewnętrzne i silnikowe

Pomimo dużych zmian wewnątrz, wygląd zewnętrzny lekkiego MAN-a pozostał prawie niezmieniony. Wyróżniają go: nowy kolor nadwozia Pale Copper Metallic, osłony lusterek w kolorze Piano Black, srebrna listwa na zderzaku, emblemat „Next” na przednim grillu oraz 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze srebrnym lub czarnym (opcja).


Wprowadzono niewielką zmianę jeśli chodzi o źródło napędu. Nadal dostępny jest 2-litrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny z możliwością wyboru pomiędzy manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 102 KM nie będzie już oferowany ze względu na ograniczone zapotrzebowanie klientów. Teraz w standardzie do wyboru są trzy poziomy mocy: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).

Dużo nowości w kokpicie

Przeprojektowana deska rozdzielcza modelu TGE Next Level zyskała na środku wyświetlacz dotykowy. Nowością jest ergonomiczna multifunkcyjna kierownica, za pomocą której można bezpośrednio wybierać żądane funkcje systemów wspomagania. Standardem jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który oferuje kierowcy szerokie możliwości dostosowywania działania wyświetlaczy i pokazujących się na nich informacji do preferencji kierowcy.

Najbardziej rzucającą się w oczy atrakcją wyposażenia jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van. Dostępny jest w trzech wariantach: standardowym z wyświetlaczem o przekątnej 10,4", z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) i wersją Navigation Business 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Te dodatkowe funkcje obejmują np. strumieniowe przesyłanie multimediów za pośrednictwem usługi Tidal i sterowanie głosowe. Można także zamówić indukcyjną stację do bezprzewodowego ładowania urządzeń mobilnych. Aby zapewnić lepszą komunikację z tylnym rzędem siedzeń w kabinie załogi, można wybrać wersję z mikrofonem dla kierowcy i tylnymi głośnikami.


Tuner DAB, interfejs Bluetooth i MAN SmartLink do integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowymi funkcjami systemu Media Van. SmartLink umożliwia wyświetlanie wybranych aplikacji na ekranie systemu i ich obsługę bezpośrednio za pomocą dotyku lub elementów sterujących na kierownicy. Do ładowania urządzeń mobilnych dostępne są cztery porty USB-C o mocy ładowania 45 W: dwa pod konsolą środkową, jeden na górze deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.

Standardem jest funkcja Keyless Go umożliwiająca włączenie zapłonu zdalnie, a przycisk na desce rozdzielczej służy do uruchamiania i wyłączania silnika bez kluczyka. W wersji z automatyczną przekładnią wprowadzono dźwignię zmiany biegów na kierownicy, która umożliwia wybór trybów jazdy. To rozwiązanie zapewnia więcej miejsca w kabinie, podobnie jak nowy elektroniczny hamulec postojowy, który uruchamia się przyciskiem na desce rozdzielczej. Dodatkowo funkcja Auto Hold zabezpiecza pojazd przed stoczeniem się na postoju.

Systemy wspomagania dostępne w standardzie

TGE Next Level został wyposażony w nowe systemy ostrzegające o martwym polu i przeszkodach przed samochodem podczas ruszania, które są montowane standardowo w wersjach z homologacją N2 (powyżej 3,5 tony) i dostępne jako opcja w wersjach z homologacją N1 (do 3,5 t). Funkcja ostrzegania o martwym polu (Blind Spot Warning) wykorzystuje czujniki radarowe, aby zmniejszyć ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie można ją rozszerzyć, aby system monitorował obie strony pojazdu. Funkcja ostrzegania podczas ruszania (Drive Off Warning) wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem, aby uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami. Oba systemy ostrzegają kierowcę wizualnie i akustycznie.

Nowością w wyposażeniu standardowym są następujące rozwiązania: aktywny system utrzymania pasa ruchu (Active Lane Guard System), asystent parkowania (Parking Assist), funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy (Fatigue Detection), informacja o znakach drogowych (Traffic Sign Information), inteligentny asystent prędkości (Intelligent Speed Assist) i system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Dostępne są także funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości. Asystent hamowania awaryjnego nadal należy do wyposażenia standardowego.

Opcjonalne systemy wspomagania

Wysoki stopień zaawansowania technicznego, a także zwiększona moc obliczeniowa nowych jednostek sterujących, czujników i kamer zamontowanych w pojeździe umożliwiły montaż nowych lub ulepszonych systemów wspomagających jazdę. Należy do nich m.in. asystent skrętu (Turning Assist), który pomaga uniknąć czołowych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami, automatycznie hamując przy skręcaniu na przeciwny pas ruchu. Nowością jest również asystent jazdy (Cruise Assist) łączący w sobie funkcje systemu ACC Stop & Go, aktywnego systemu utrzymania pasa ruchu i asystenta jazdy w korku, które pomagają kierowcy w utrzymaniu odległości, prędkości i pozycji na pasie ruchu. W tym celu półautomatyczne sterowanie procesami przyspieszania i hamowania jest połączone z boczną kontrolą ruchów kierownicy w celu utrzymania pasa ruchu. Natomiast asystent jazdy plus (Cruise Assist Plus), dostępny wyłącznie w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, obejmuje funkcje ACC Stop & Go, Emergency Assist, Active Lane Guard System i Traffic Jam Assist.

Zauważalne ulepszenia wprowadzono w systemie wspomagania parkowania, kamerze cofania z dynamicznymi liniami prowadzenia, ACC Stop & Go i Emergency Assist. Ten ostatni stale monitoruje aktywność kierowcy na pedale przyspieszenia, kierownicy i hamulcu. Jeżeli w sytuacji krytycznej kierowca nie zareaguje, system może przejąć kontrolę nad pojazdem, zatrzymać go, a następnie zabezpieczyć (poprzez włączenie świateł awaryjnych, wezwanie pomocy, odblokowanie drzwi).

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels