Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Proponowane cele CO2 pozostają zbyt ambitne

Utworzona: 2023-10-26


Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ponawia apel o wprowadzenie odpowiednich przepisów dotyczących emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Pomimo niezachwianego zaangażowania producentów w dekarbonizację i rekordowych inwestycji w pojazdy zeroemisyjne, proponowane cele pozostają zbyt ambitne (redukcja emisji o 45% od 2030 roku; o 65% od 2035 roku; o 90% od 2040 roku) bez wsparcia i zapewnienia solidnych warunków sprzyjających ich realizacji. W reakcji na stanowisko Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego (ENVI) europejscy producenci samochodów ciężarowych i autobusów wyrazili obawę, że cele mogą wyrażać ambicje na papierze, ale w rzeczywistości są nieosiągalne.

Dekarbonizacja transportu ciężkiego nie jest przedsięwzięciem, które osiągniemy w pojedynkę. Działamy w ramach wysoce połączonego ekosystemu transportowego. Aby stworzyć środowisko, w którym producenci pojazdów mogą prosperować i osiągać cele, potrzebujemy wspólnego wysiłku wszystkich zainteresowanych stron, w tym decydentów stwierdziła Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA.
Wyzwanie wykracza poza brak infrastruktury do ładowania oraz uzupełniania paliwa i wymaga zaangażowania innych czynników kreowania popytu, bo zapotrzebowanie klientów na elektryczne i wodorowe ciężarówki i autobusy nadal pozostaje daleko w tyle za konwencjonalnymi modelami.

Członkowie ACEA poczynili inwestycje i pojazdy o zerowej emisji są gotowe do użytku, ale klienci muszą mieć pewność, żeby w nie inwestować. Bez sprzyjających warunków producenci będą mieli trudności z osiągnięciem celów i grożą im kary, a zgodność z przepisami w dużej mierze zależy od czynników znajdujących się poza ich bezpośrednią kontrolą powiedziała de Vries.
Decydenci mają do dyspozycji szeroki zestaw narzędzi, takich jak programy zakupowe i podatki oraz inne bodźce cenowe umożliwiające wczesne inwestowanie w modele zeroemisyjne. Jednak ich wdrożenie nie odpowiada ambicjom proponowanych celów w zakresie emisji CO2.

Chociaż Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów z zadowoleniem przyjmuje rozwiązania dotyczące niektórych problemów branżowych, to ubolewa nad włączeniem do wymogów rozporządzenia „małych ciężarówek” (<5 ton). W odpowiedzi wzywa do przyjęcia dostosowanego do założonego celu rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów oraz do usunięcia przez prawodawców niedociągnięć w zbliżającym się głosowaniu plenarnym i negocjacjach trójstronnych. Ochrona konkurencyjności europejskich firm oraz dekarbonizacja transportu są możliwe jedynie pod warunkiem kompleksowego podejścia i przy zaangażowaniu w działania wszystkich zainteresowanych stron.

Źródło: PZPM/ACEA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels