Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (wszystkie rodzaje) – styczeń
Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 6 042 sztuki, czyli 328 szt. mniej niż rok temu (-5,1%). O tym, że ogólny wynik rynku zanotował negatywny wynik zadecydowały naczepy. Największe spadki dalej obserwujemy w grupie naczep ciężarowych, a dotyczą one głównie naczep skrzyniowych, platformowych i furgonów – czyli wykorzystywanych w dalekobieżnym transporcie towarów.W grupie przyczep, tylko przyczepy ciężarowe zanotowały spadek, reszta wzrosty w porównaniu do stycznia 2024r. Łącznie zarejestrowano 4 784 sztuk, czyli 5,8% więcej niż przed rokiem. W tej grupie wyróżniamy:
• 2 949 przyczep lekkich (+13,9% r/r), które wzrosły podobnie jak w całym 2024r.
• 1 230 przyczep ciężarowych (- 8,7% r/r).
• 416 przyczepy ciężarowe rolnicze (+0,5%). Jest to rezultat na poziomie stycznia 2024r po serii spadków z ub.r.
• 189 przyczep specjalnych (+9,9%).
Rynek naczep zmniejszył się o 32%. Rejestracje naczep spadają już osiemnasty miesiąc z rzędu. W styczniu zarejestrowano ich 1 258, o 591 sztuk mniej niż rok wcześniej.

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t – styczeń
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t w styczniu 2025r. rejestracje osiągnęły wynik 1 409 szt. po spadku o 29,9% r/r. Rynek w tej części rynku spada od początku br. Niższy wynik dla omawianego miesiąca w ostatnich dziesięciu latach odnotowano tylko w styczniu 2015r (1 095). Samych naczep w ostatnim miesiącu przybyło 1 252 szt. tj. mniej o 32% r/r. a przyczep 157 szt. mniej o 6,5%. Popyt na te pojazdy rozwija się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników samochodowych. Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, po dobrym 2022r. kiedy ich rejestracje wzrosły o 5,2% r/r, w 2023r nieznacznie zmniejszyły się o 1,9% r/r, w 2024 roku obniżyły się o 25,2% r/r. a w styczniu 2025 spadły o 29,3%.
Rankingi
W styczniu 2025r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu jest SCHMITZ CARGOBULL, który wydał 349 szt., czyli o 25% więcej niż przed rokiem (+69 szt.). Drugi był WIELTON z liczbą rejestracji 220 szt. i spadkiem o 54%. Trzeci na liście KRONE zarejestrował 159 szt., ze spadkiem o 13%. Czwarty jest KOEGEL który dostarczył klientom 134 pojazdy, zanotował spadek (+42%). Na piątym miejscu KAESSBOHRER wydał 58 szt. ze wzrostem rezultatów (+61%).
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w styczniu 2025r, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 599 szt.; mniej o 31% (-271 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział to 42,5% wobec 43,3% w 2024 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce SCHMITZ CARGOBULL (146 szt.), następnie KOEGEL (134 szt.), WIELTON (96 szt.), oraz KRONE (83 szt.). Tylko SCHMITZ CARGOBULL zanotował wzrost +62%, reszta marek spadki: KOEGEL (-41%), WIELTON (-63%), KRONE (-26%).
Na drugim miejscu wg podrodzaju były furgony, których przybyło 275 szt. (-7%). Zajmują one 20% rynku, o 4,8 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 132 izotermy (+57%), 82 furgony uniwersalne (+141%) oraz 59 chłodni (-67%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: KRONE (40 szt.) i SCHMITZ CARGOBULL (18 szt.), Wśród izoterm dominuje SCHMITZ CARGOBULL (128 szt.) za nim LAMBERT (3 szt.).
Na trzecim miejscu w rankingu były wywrotki, których przybyło 271 szt. (-48%). Zajmują 19% rynku wobec 26% rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma WIELTON 59 szt. ze spadkiem -51%, KEMPF 419 szt. (-9%), drugi SCHMITZ CARGOBULL (36 szt.; +227%), trzeci BODEX (31 szt.,-77%) a za nim KEMPF (29 szt. -31%).
• W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, poza innymi, zarejestrowano także 37 cystern (-37%).
• W grupie naczep o DMC pow. 3,5t (1 252 szt.; -32%; 89% udz. w rynku PiN pow. 3,5t) zarejestrowano w tym czasie: 511 platform/zabudów skrzyniowych (-32%). Kolejne były oraz 273 furgony (-8%), na które złożyło się: 131 izoterm (+56%), 81 furgony uniwersalne (+138%) i 59 chłodnie (-67%) oraz wywrotki z liczbą 271 rejestracji (-48%) i 32 cysterny (-48%).
• W grupie przyczep (157 szt.; -7%) oprócz zabudów skrzyniowych (81 szt.; -21%), które miały tu 52% udział, o 9,1 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej, popularne były też przyczepy dłużycowe 8 szt. (5% udz.). przyczepy kłonicowe 7 szt. (4% udz.).

• W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5t w styczniu 2025 roku pierwsze miejsce zajmuje SCHMITZ CARGOBULL (349 szt.), drugi jest WIELTON 195 szt., a na trzecim miejscu KRONE (158 szt.).
• Wśród przyczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest WECON (42 szt.), drugi WIELTON (25 szt.). Trzecie miejsce należy do marki REDOS (11 szt.).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego