Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Spadki nie tylko w rejestracjach ciężarówek. Rynek naczep zmniejszył się o 1/3

Utworzona: 2025-01-17


Zespół Analiz i Statystyk PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przygotował zestawienie, z którego wynika, że w 2024 roku największe spadki zaobserwowano w grupie naczep ciężarowych, a dotyczą one głównie naczep skrzyniowych, platformowych i furgonów – czyli wykorzystywanych w dalekobieżnym transporcie towarów.

Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (wszystkie rodzaje) – grudzień

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 5 393 sztuki, czyli 642 szt. więcej niż rok temu (+13,5%). O tym, że ogólny wynik rynku zanotował pozytywny wynik zadecydowały przyczepy lekkie. Największe spadki dalej obserwujemy w grupie naczep ciężarowych, a dotyczą one głownie naczep skrzyniowych, platformowych i furgonów – czyli wykorzystywanych w dalekobieżnym transporcie towarów.

W grupie przyczep, każda składowa zanotowała wzrost w porównaniu do grudnia 2023r. Łącznie zarejestrowano 4 466 sztuk, czyli 25,4% więcej niż przed rokiem. W tej grupie wyróżniamy:
• 2 866 przyczep lekkich (+35,2% r/r), które wzrosły podobnie jak w okresie luty-kwiecień oraz czerwiec-listopad i spadkach w styczniu, maju br. oraz w całym 2023r i 2022r.
• 968 przyczep ciężarowych (+7,4% r/r).
• 443 przyczepy ciężarowe rolnicze (+8,6%). Jest to dopiero trzeci odnotowany wzrost w tej kategorii od maja 2022, po lipcu i wrześniu tego roku.
• 169 przyczep specjalnych (+43,2%).

Rynek naczep, które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 22,1%. Rejestracje naczep spadają już siedemnasty miesiąc z rzędu. W grudniu zarejestrowano 927 szt.

Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (wszystkie rodzaje) – narastająco

W 2024 roku zarejestrowano łącznie 82 555 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik niższy o 2,5% niż rok wcześniej (-2 134 szt.). Rejestracje przyczep zwiększyły się o 9,2% do poziomu 66 853 szt. (+5 633 szt.). Wśród naczep rezultat był niższy ni z w 2023r (-33,1% ) i osiągnął poziom 15 702 szt. (-7 767 szt.).

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t – grudzień

W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t w grudniu 2024r. rejestracje osiągnęły wynik 1 075 szt. po spadku o 20,1% r/r. Rynek w tej części rynku spada od początku br. Niższy wynik dla omawianego miesiąca w ostatnich dziesięciu latach odnotowano tylko w grudniu 2019r (897). Samych naczep w ostatnim miesiącu przybyło 919 szt. tj. mniej o 22,7% r/r. a przyczep 156 szt. dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Popyt na te pojazdy rozwija się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników samochodowych. Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, po dobrym 2022r. kiedy ich rejestracje wzrosły o 5,2% r/r, w 2023r nieznacznie zmniejszyły się o 1,9% r/r, w 2024 roku obniżyły się o 25,2% r/r.

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t - narastająco

W 2024r. grupa nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t osiągnęła 17 742 szt., mniej niż rok wcześniej (-8 116 szt., -31,4%). Naczep przybyło 15 664 szt. (-33,2%), a przyczep 2 078 (-13,8%).

Rankingi

W 2024r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu jest SCHMITZ CARGOBULL, który wydał 3 798 szt., czyli o 40% mniej niż przed rokiem (-2 520 szt.). Drugi był WIELTON z liczbą rejestracji 2 278 szt. i spadkiem o 43%. Trzeci na liście KRONE zarejestrował 2 158 szt., ze spadkiem o 51%. Czwarty jest KOEGEL który dostarczył klientom 1 838 pojazdy i jako jedyny z pierwszej piątki zanotował wzrost (+10%). Na piątym miejscu WECON wydał 678 szt. ze spadkiem rezultatów (-17%). W tym czasie z rejestracją czasową pozostało w rejestrach na koniec miesiąca 4 491 szt. przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli mniej o 2 974 sztuki niż rok wcześniej. Wśród nich na czele pozostał WIELTON – 2 588 szt., następnie MEGA 548 szt. i BODEX 371 szt.

W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w 2024r, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 7 569 szt.; mniej o 42% (-5 514 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział to 43% wobec 51% w 2023 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce KOEGEL (1 749 szt.), następnie SCHMITZ CARGOBULL (1 363 szt.), WIELTON (1 331 szt.), oraz KRONE (1 289 szt.). Tylko KOEGEL zanotował wzrost +10%, reszta marek spadki: SCHMITZ CARGOBULL (-47%), WIELTON (-53%), KRONE (-59%).

Na drugim miejscu w rankingu były wywrotki, których przybyło 3 477 szt. (-9%). Zajmują 20% rynku wobec 15% rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma KEMPF 419 szt. (-9%), drugi WIELTON 391 szt. ze spadkiem -29%, trzeci SCHMITZ CARGOBULL (391szt.; +102%), następnie BODEX (377 szt.,-27%) a za nim SCHWARZMUELLER (293 szt. +83%),

Na trzecim miejscu według podrodzaju były furgony, których przybyło 3 445 szt. (-38%). Zajmują one 19% rynku, o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 551 izotermy (-18%), 958 chłodnie (-63%) i 908 furgonów uniwersalnych (-16%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: SCHMITZ CARGOBULL (623 szt.), KRONE (208 szt.) i CHEREAU (89 szt.). Wśród izoterm dominuje SCHMITZ CARGOBULL (1 251 szt.) za nim KRONE (228 szt.).

W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, poza innymi, zarejestrowano także 621 cystern (-18%).

W grupie naczep o DMC pow. 3,5t (15 664 szt.; -33%; 88% udz. w rynku PiN pow. 3,5t) zarejestrowano w tym czasie: 6 450 platform/zabudów skrzyniowych (-44%). Kolejne były wywrotki z liczbą 3 459 rejestracji (-9%) oraz 3 410 furgony (-38%), na które złożyło się: 1 547 izotermy (-18%), 941 chłodni (-63%), i 894 furgony uniwersalne (-16%).

W grupie przyczep (2 074 szt.; -14%) oprócz zabudów skrzyniowych (1 119 szt.; -28%), które miały tu 54% udział, o 11 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej, popularne były też nadwozia wymienne 232 szt. (11% udz.). przyczepy kłonicowe 104 szt. (5% udz.).

W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5t po grudniu 2024 roku pierwsze miejsce zajmuje SCHMITZ CARGOBULL (3 791 szt.), drugi jest KRONE (2 141 szt.), a na trzecim miejscu WIELTON 1 911 szt. Wśród przyczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest WECON (678 szt.), drugi WIELTON (367 szt.). Trzecie miejsce należy do marki GT TRAILERS/GNIOTPOL (127 szt.).

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels