Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Po rekordowych latach 2021-2023 rejestracje ciężarówek spadają do poziomu sprzed pandemii

Utworzona: 2025-01-13


Analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wykazały spadki rejestracji pojazdów użytkowych w 2024: grudzień: -21%, styczeń-grudzień: -18,6%.

Grudzień w pojazdach użytkowych

To był piętnasty miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych. Spadek trwa od września 2023r z wyjątkiem czerwca ub.r. kiedy rynek nieznacznie wzrósł. Spadki, zanotowały prawie wszystkie składowe grupy przy czym najistotniejszy nastąpił w kluczowych ciągnikach samochodowych (-32%). Nieliczne samochody specjalne spadły o 31% a podwozia samochodowe wzrosły o 3%. Rejestracje autobusów utrzymały poziom z grudnia 2023 roku. Rynek użytkowych używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy od listopada ub.r. (-2,4%).

Cały rok zamknął się spadkiem w kategorii samochodów ciężarowych, głównie za sprawą zmniejszonego popytu na pojazdy do transportu dalekobieżnego. Wynik w okolicach 28,1 tysiąca pojazdów jest daleki od rekordowych wyników z ostatnich trzech lat. Jest on jednak na poziomie sprzedaży w latach przed pandemią. W okresie od 2015 do 2019 rejestrowano między 22,5 a 29,9 tysiąca pojazdów. Rynek autobusów zachowuje się natomiast odwrotnie i wydaje się, że chude 2020-2023, które nadeszły po okresie pandemii mamy już za sobą, a sprzedaż zbliża się do rekordowych wyników z okresu 2018-2019.

🔸 W grudniu 2024r. zarejestrowano 2 559 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-21%) i o 12,1% więcej niż w listopadzie ub.r. To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich pięciu lat – średnia dla tego okresu wynosi 2 966 pojazdy. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 300 szt. tj. mniej (-22,9%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów był taki jak w grudniu 2023r (+1 sztuka) i wyniósł 259 szt.
🔸 W 2024 roku przybyło 30 385 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-18,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 28 084 czyli 20,9% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 26,4% do 2 301 szt.
🔸 W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w grudniu 2024 r. zarejestrowano 2 602 szt. po 2,4% spadku.
🔸 W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 243 samochody ciężarowe (-1,3% r/r; -4,6% m/m) i 359 autobusów (-8,9% szt. r/r; +19,7% m/m).
🔸 W 2024r. sprowadzono 33 666 szt. używanych pojazdów użytkowych (+7,2%; +2 270 szt.), w tej liczbie znalazło się 29 503 samochodów ciężarowych (+8,1%; +2 203 szt.) oraz 4 163 autobusów (+1,6%;
+67 szt.).

Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: grudzień

W całej grupie nowych ciężarówek pow. 3,5t w grudniu 2024r. zarejestrowano 2 300 sztuk. To rezultat niszy niż przed rokiem (-22,9%; -682 szt.) oraz większy niż w listopadzie o 20,7% (+222 szt.).

Rynek samochodów ciężarowych jest w głębokim kryzysie a ich rejestracje kontynuują trend spadkowy (po jednorazowym wzroście w czerwcu będącym efektem zmian przepisów homologacyjnych) trwający od września 2023r. Załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w listopadzie 2024 spadł do poziomu 48,2 pkt. w porównaniu do 48,9 w poprzednim badaniu. Wg sondażu managerów napływ nowych zamówień do polskich fabryk ponownie spada, jednak najwolniej od listopada 2023r. Spadki zamówień mają związek z pogorszeniem koniunktury w UE, szczególnie w Niemczech.

Spadek całej grupy samochodów ciężarowych to efekt spadku rejestracji ciągników samochodowych - ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 1 269 szt. (-31,8% r/r). To jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2019r. (968 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2020 -2023 (średnio 2 153 szt.). Podwozia obniżyły się o 8% do poziomu 1 031 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (778 szt.; +2,8% r/r) i samochodów specjalnych (253 szt.; -30,5%).

W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 46,9% (+329 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 55% udz.) popyt zmniejszył się o 7,8% m/m (-107 szt.).

Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: styczeń-grudzień

Od początku 2024 r. zarejestrowano 28 084 ciężarówek pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 20,9%.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (5 569; +6%). Drugie było VOLVO (5 232; -21%), które wyprzedza markę MAN (4 699; -9%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (4 047 szt. -34%), a piąty DAF (-36%) po wydaniu 3 678 szt. Lider SCANIA w okresie styczeń-grudzień 2024 r. miał 20% udziału w rynku zyskując 5,1 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało 19% (-0,1 pkt. proc.), a MAN miał ponad 17% udział w rynku i zyskał 2,2 pkt. MERCEDES-BENZ miał 14%, tracąc 2,9 pkt. proc. DAF stracił 3,1 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024r ponad 83% rynku wobec 82% rok temu.

W całej grupie znalazło się 19 220 ciągników samochodowych. Ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2023r. o 6 483 szt. (-25,2%). Wśród nich na czele jest SCANIA z liczbą 4 450 rejestracji (+4%). Zwiększyła udział w rynku (+6,5 pkt. proc.) do 23%. Za nią VOLVO (4 220 szt. -19%) zwiększyło udział o 1,7 pkt. proc do 22% rynku. Na trzecim miejscu jest MAN (3 114 szt.; -13%; 16% udz.), który zyskał 2,3 pkt. proc udziału. Na czwartym DAF z udziałem 16% (3 029; -19%) i następny MERCEDES-BENZ z 13,5% udziałem (2 602; -45%). Za nim Renault (4% udz.), Iveco (1% udz.) i Ford Trucks (1%).

W tym samym czasie wydano 8 864 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-9,5%; -935 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (2 148 szt. 24% udz.) a vice liderem MAN (1 584 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (1 445 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (1 119) i VOLVO (1 012).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 87% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (5 569 szt.; 23% udz.) po wzroście o 6%. Na drugim miejscu VOLVO (5 204 szt.; 21% udz.), spadek o 21% a trzeci MAN (4 266 szt.; -10% i 17% udz.). Tuż za podium MERCEDES-BENZ (3 3586 szt.; -37%; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF (3 584 szt.; -36% i 15% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (1 186), IVECO (843), a dalej FORD TRUCKS (267).

Źródło: PZPM
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels