Spośród wszystkich analizowanych gałęzi transportu, tylko udział transportu drogowego wzrósł w porównaniu z rokiem 2013 – o 2,8 punktu procentowego. Pozostałe formy transportu odnotowały spadki: morski o 2 punkty procentowe, śródlądowy o 0,6 p.p., a kolejowy o 0,2 p.p. Dane pokazują wyraźną dominację transportu morskiego, szczególnie w krajach z dostępem do morza. Spośród 22 państw członkowskich UE posiadających porty morskie, w 15 to właśnie transport morski miał największy udział w ogólnej pracy przewozowej.
🚩W 15 z 22 państw członkowskich UE posiadających dostęp do morza, transport morski miał największy udział w przewozie towarów. W aż 10 krajach odpowiadał za ponad 70% wszystkich przewiezionych ładunków. Najwyższe wskaźniki zanotowano w:
◾ Portugalii – 98,2%,
◾ na Cyprze – 96,5%,
◾w Grecji – 96,4%.
🚩W trzech krajach UE to transport drogowy odpowiadał za ponad 70% przewozów:
◾ Luksemburg – 84,5%,
◾Czechy – 77,7%,
◾Węgry – 70,7%.
Znaczny udział drogówki odnotowano też na Litwie (31,7%), Słowacji (30,1%), w Austrii (29,1%) i Słowenii (27,1%) – co może mieć związek z położeniem geograficznym oraz strukturą przemysłu i siecią połączeń drogowych.
🚩 Transport śródlądowy, choć marginalny w skali UE, odgrywa istotną rolę w wybranych krajach. Największy udział transportu wodnego śródlądowego zanotowano w:
◾ Rumunii – 18,9%,
◾ Holandii – 11,7%,
◾ Bułgarii – 8,7%.
🚩Transport lotniczy, choć stanowi zaledwie ułamek całkowitych przewozów towarowych, przekroczył 1% udziału w siedmiu krajach, m.in.:
◾ Rumunii (1,6%),
◾ Luksemburgu (1,5%),
◾ na Węgrzech i Litwie (po 1,3%).
* Dane za 2023 rok, które opublikował Eurostat w najnowszym raporcie dotyczącym podziału transportu towarowego w UE, są obecnie najbardziej aktualnymi, kompletnymi informacjami dostępnymi do analizy statystycznej.
Źródło: Eurostat
Utworzona: 2025-05-11