Nowe pojazdy użytkowe
W 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej, napędzana pozytywnymi wynikami na wszystkich czterech kluczowych rynkach, wzrosła o 8,3%, do poziomu 1 586 688 sztuk. Hiszpania była liderem z imponującym wzrostem o 13,7%, za nią uplasowały się Niemcy +8,4%, Francja +1,1% i Włochy +0,9%.Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w UE skurczyła się w 2024 r. o 6,3%, do 327 896 sztuk. Spadek ten był głównie spowodowany 8,5% redukcją sprzedaży najcięższych samochodów ciężarowych o dmc pow. 16t, częściowo złagodzony przez 5,6% wzrost rejestracji średnich samochodów ciężarowych o dmc od 3,5t do 16t. Wśród czterech głównych rynków, Niemcy (-6,9%), Francja (-2,9%) i Włochy (-0,7%) doświadczyły spadków, natomiast Hiszpania zarejestrowała znaczący 12% wzrost.
Sprzedaż nowych autobusów w UE zwiększyła się o 9,2% w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., osiągając łącznie 35 579 sztuk. Włochy zarejestrowały znaczący dwucyfrowy wzrost o 26,7%, Hiszpania zwiększyła sprzedaż o 10,3%, a Francja o 2,2%. Z kolei w Niemczech nastąpił 2% spadek.
Nowe pojazdy użytkowe według rodzaju paliwa
🚩Samochody ciężarowe do 3,5 t - "dostawcze"W 2024 roku Diesel pozostał preferowanym wyborem dla nabywców nowych samochodów ciężarowych do 3.5t. w UE. Liczba rejestracji pojazdów z tym napędem zwiększyła się o 10,5% do 1 340 003 sztuk. Wzrost ten pozwolił zwiększyć udział w rynku o 1,7 punktu procentowego do 84,5%. Sprzedaż modeli z napędem benzynowym wzrosła o 3%, zachowując stabilny 6% udział w rynku. Elektryczne samochody dostawcze doświadczyły znaczącego spadku o 9,1%, zmniejszając swój udział w rynku do 6,1% z 7,2% w ubiegłym roku. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem hybrydowo-elektrycznym obniżyły się o 4,8%, zapewniając sobie zaledwie 2% udział w rynku.
🚩 Samochody ciężarowe pow. 3,5 t - "ciężarówki"
Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi nadal dominowały w 2024 r., odpowiadając za 95,1% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 6,2%. Rejestracje samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym obniżyły się o 4,6%, a ich udział w rynku pozostał stabilny na poziomie 2,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wyniki dla modeli elektrycznych różniły się w zależności od kraju: Niemcy (+57,4%), Włochy (+115,2%) i Szwecja (+59,6%) odnotowały silne wzrosty, ale nie wystarczyło to, by zrównoważyć poważne spadki we Francji (-57,4%) i Holandii (-42,3%).
Źródło: PZPM/ACEA
grafika poglądowa