Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Polska: rejestracje ciężarówek w lutym 2025 spadły o 7,6% – najmniej nowych pojazdów od pięciu lat

Utworzona: 2025-03-12


W lutym 2025r. zarejestrowano 2 298 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-7,6%) i o 26,1% więcej niż w styczniu 2024r. To jest jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich pięciu lat – średnia dla tego okresu wynosi 2 499 pojazdy.

Jak wynika z analizy przygotowanej przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, Największy spadek został zanotowany w podwoziach samochodowych -25%. Kluczowe ciągniki samochodowe były na poziomie lutego ub.r. (-10 sztuk) a nieliczne samochody specjalne spadły o 1%. Spadek tym razem o ¼ odnotowano w autobusach.

🔸 Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 173 szt. tj. mniej (-6,3%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 125 szt. (-25,1%).
🔸 Od początku 2025 roku przybyło 4 121 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-13,8%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 3 751 czyli 15,9% mniej niż w 2024r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 16,7% do 370 szt.
🔸 W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w lutym 2025 r. zarejestrowano 2 715 szt. po 11,4% spadku.
🔸 W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 438 samochody ciężarowe (-7,3% r/r; -1,9% m/m) i 277 autobusów (-36,6% szt. r/r; -10,6% m/m).
🔸 W dwóch pierwszych miesiącach 2025r. sprowadzono 5 511 szt. używanych pojazdów użytkowych (-8,5%; -515 szt.), w tej liczbie znalazło się 4 924 samochody ciężarowe (-5,2%; -271 szt.) oraz 587 autobusów (-29,4%; -244 szt.).


Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: luty

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w lutym 2025r. zarejestrowano 2 173 sztuk. To rezultat niższy niż przed rokiem (-6,3%; -147 szt.) oraz większy niż w styczniu 2024r. o 37,7% (+595 szt.).

Rynek samochodów ciężarowych jest w głębokim kryzysie a ich rejestracje kontynuują trend spadkowy trwający niemal od września 2023r. Załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w lutym 2025 wzrósł do poziomu 50,6 pkt. w porównaniu do 48,8 w poprzednim badaniu. Jest to najwyższy odczyt od kwietnia 2022r. Wg sondażu managerów napływ nowych zamówień do polskich fabryk wzrósł, nieco wolniej zmówienia przybywają w zachodniej Europie ale i tam wskaźnik PMI wzrósł, mimo iż nie przekroczył granicy 50 punktów.

Na niewielki spadek całej grupy samochodów ciężarowych wpływ miał śladowy (-1%) spadek rejestracji ciągników samochodowych i 22% spadek podwozi samochodowych. Ciągniki samochodowe - ta zasadnicza grupa kontynuowała spadkowy trend trwający od września ub.r. Ich wydania osiągnęły poziom 1 691 szt. (-0,6% r/r). To jeden z najniższych wyników, mniej rejestrowano tylko w 2020r. (1 462 szt.), ale znacząco więcej rejestrowało się w latach 2022-2024 (średnio 1 931 szt.) Podwozia obniżyły się o 22,1% do poziomu 482 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (412 szt.; -24,8% r/r) i samochodów specjalnych (70 szt.; -1,2%).

W porównaniu z wynikami ze stycznia 2025r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 2,6% (-13 szt.) niższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 78% udz.) popyt zwiększył się o 56,1% m/m (+608 szt.).

Nowe samochody ciężarowe o dmc>3,5t: styczeń-luty

W tym czasie zarejestrowano 3 751 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 15,9%.

🔸 W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2025r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (874; -14%). Drugie było VOLVO (859; +23%), które wyprzedza markę DAF (534; -3%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (427 szt. -45%), a piąty MAN (-35%) po wydaniu 407 szt. Lider SCANIA w okresie styczeń - luty 2025 r. miał 23% udziału w rynku zyskując 0,5 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało 23% (+7,2 pkt. proc.), a DAF miał ponad 14% udział w rynku i zyskał 1,9 pkt. MERCEDES-BENZ miał ponad 11%, tracąc 6 pkt. proc. MAN stracił 3,1 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła po lutym 2025r prawie 83% rynku wobec 82% rok temu.
🔸 W całej grupie znalazły się 2 774 ciągniki samochodowe. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2024r. o 459 szt. (-14,2%). Wśród nich na czele jest VOLVO z liczbą 750 rejestracji (+32%). Zwiększył udział w rynku (+9,5 pkt. proc.) do 27%. Za nim SCANIA (712 szt. -17%) zwiększyła udział o 0,9 pkt. proc do 26% rynku. Na trzecim miejscu jest DAF (453 szt.; -3%; 16% udz.), który zyskał 1,9 pkt. proc udziału. Na czwartym MERCEDES-BENZ z udziałem 10% (273; -51%) i następny MAN z 9% udziałem (244; -47%). Za nim Renault (8% udz.), Iveco (2% udz.) i Ford Trucks (2%).
🔸 W tym samym czasie wydano 977 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-20,4%; -251 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (191 szt. 20% udz.) a vice liderem MAN (163 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji SCANIA (162 szt. i 17% udz.). Dwie kolejne marki to MERCEDES-BENZ (16% udz.) i VOLVO (11% udz.).
🔸 Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 93% rynku samochodów ciężarowych od początku 2025r. w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (874 szt.; 25% udz.) po spadku o 14%. Na drugim miejscu VOLVO (857 szt.; 25% udz.), spadek o 23% a trzeci DAF (519 szt.; -4% i 15% udz.). Tuż za podium MERCEDES-BENZ (389 szt.; -45%; 11% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (368 szt.; -39% i 11% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (259), IVECO (100), a dalej FORD TRUCKS (65).



Samochody dostawcze: luty

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lutym 2025 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie danych CEP, przybyło 4 976 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 4,3% (-220 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem ze stycznia br. rynek samochodów dostawczych był większy o 52 sztuki (+1,1%). Osiągnięty rezultat był mniejszy od średniej z ostatnich 5 lat (5 124 szt.)

W lutym 2025 roku w rankingu marek na pierwszej pozycji jest marka Ford, która zarejestrowała 948 szt. (+30,2% r/r) i osiągnęła 19,1% rynku. Na drugim miejscu znajduje się ubiegłoroczny leader, Renault z 833 szt. (-13,5%). Trzecia była Toyota, która zarejestrowała 745 szt. o 21,7% więcej niż w lutym 2024 roku. Volkswagen był czwarty z wynikiem 562 szt. (-22,7%). Piątkę zamyka Fiat (465 szt.; -45,9%).

W ogólnym rankingu modeli, w lutym 2025r. miejsce leadera przypadło modelowi Renault Master (564 szt.). Na drugim miejscu Ford Transit (362 szt.), trzeci Volkswagen Crafter z liczbą 303 szt., a czwarty Mercedes-Benz Sprinter (287 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Toyota Proace Max z wynikiem 280 szt.

Dostawcze: styczeń-luty

Od początku 2025 r. przybyło 9 900 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, z niewielkim wzrostem o 0,7% (+66 szt.) r/r.

W tym okresie liderem w rankingu samochodów dostawczych była marka Ford, która zarejestrowała 1 768 szt. (+29,3% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła 17,9% rynku i podwyższyła go o 4 pkt. proc. Druga był Toyota z wynikiem 1 535 szt. (+33,9% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Renault zarejestrował 1 440 szt. (-19,2%), wyprzedził marki Volkswagen (1 201 szt. +30%) oraz Fiat (941 szt.;
-37,6%).

W rankingu modeli w 2025r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 925 szt; drugi był Mercedes-Benz Sprinter (664 szt.); trzeci Volkswagen Crafter (645 szt.), Ford Transit był czwarty (609 szt.), a za nim Toyota Proace Max (547 szt.).



Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE