Jakie wyniki zużycia paliwa osiągają kierowcy, którzy przeszli pod twoim okiem kurs w ramach Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks?
Najlepsi kierowcy po szkoleniu są w stanie poprawić swój wynik zużycia paliwa od jednego do dwóch litrów na 100 km, co zależy nie tylko od ich umiejętności i zaangażowania, ale też od rodzaju transportu, jaki wykonują oraz od rocznika pojazdu, na którym pracują. W przypadku słabszych kierowców staramy się tak przekazywać informacje i wskazówki, aby sami dążyli do poprawy wyników i nawiązania jak najlepszej komunikacji z pojazdem. Staramy się przedstawić pełną funkcjonalność pojazdu i tym samym poprawiać możliwości kierowców w zakresie zużycia paliwa.Z czego, twoim zdaniem, wynikają ponadprzeciętne umiejętności kierowców ciężarówek, którzy zaliczyli kurs z najlepszymi wynikami? Jak im dorównać?
Według mnie, decydujące znaczenie mają chęć samorozwoju i należyta samodyscyplina. Najlepszym przykładem jest Marek Jastrzębski - nasz instruktor, a wcześniej wicemistrz świata z 2011 roku w konkursie Fuel Challenge Volvo Trucks. Po jednym dniu szkolenia widać było, że za wszelką cenę chce osiągnąć założony cel bycia „the best”, a po kilku miesiącach treningu doprowadził swoje umiejętności do perfekcji. Dzisiaj jest jednym z najlepszych instruktorów pracujących dla Volvo Trucks, nie tylko w Polsce. To najlepszy przykład tego, że trzeba postawić na samodoskonalenie.Jakie błędy instruktor najczęściej wytyka swoim kursantom podczas szkolenia i jakich rekomendacji zazwyczaj udziela?
Staramy się nie wytykać błędów kierowcom, ale skupić się na optymalnych parametrach pracy pojazdu. Często podnosimy dynamikę jazdy kierowców, ale nie kosztem zwiększenia zużycia paliwa. Bardzo ważne znaczenie dla ekonomiki i bezpieczeństwa transportu mają również umiejętność dostosowania się do aktualnych warunków drogowych i opanowanie emocji w czasie pracy za kierownicą. Nowe pojazdy dają kierowcom dużo komfortu i bezpieczeństwa w czasie jazdy, natomiast najważniejszym elementem pracy instruktorów jest nauczenie ich tego, aby optymalnie wykorzystywali nowoczesne technologie we współczesnych ciężarówkach.Szkolenie się kończy a niektórzy kierowcy wracają do starych nawyków, szkodliwych dla ekonomiki paliwowej. Na co powinni zwrócić uwagę, żeby tego uniknąć?
Na przestrzeni ostatnich lat w branży transportu drogowego wprowadzono wiele nowych przepisów i obostrzeń związanych z pracą kierowców zawodowych, co wymusiło na nas obowiązek dostosowania się do tych warunków. Kierowcy pracują pod presją czasu, co u niektórych powoduje lekceważenie zasad bezpieczeństwa i ekonomiki transportu. W ograniczeniu stresu i trzymaniu nerwów na wodzy podczas pracy za kółkiem ciężarówki może pomóc dobra organizacja pracy, planowanie tras, właściwa komunikacja ze spedycją oraz zdroworozsądkowe podejście do powierzonych zadań transportowych.Co robić żeby systemy wspomagania kierowcy w nowoczesnych ciężarówkach i rozwiązania telematyczne były skutecznym narzędziem w staraniach o redukcję spalania?
Telematyka daje sporo informacji o pracy pojazdu i kierowcy, co na pewno pomaga instruktorom w komunikacji z kursantem podczas szkolenia. Po prostu daje nam możliwość posługiwania się argumentami nie do podważenia, albowiem wszystko widać „czarno na białym”. Pomaga to zobrazować właściwe parametry pracy pojazdu i dążyć do pełnego wykorzystania umiejętności kierowcy.Czego powinni unikać, a co wdrażać w praktyce w kontekście ograniczenia zużycia paliwa, kierowcy, którzy jeżdżą ciężarówkami starszych generacji?
Kierowcy, którzy na co dzień jeżdżą starszymi modelami pojazdów ciężarowych często pracują „na słuch” i wyczucie, co nie do końca się sprawdza. Tu również ważnym elementem są parametry pojazdu. Charakterystyka silnika zazwyczaj jest kluczowym elementem w pracy kierowcy, a umiejętność wykorzystania przez niego odpowiednich parametrów ciężarówki daje wymierne korzyści.Rozmawiał: Cezary Bednarski