Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Komisja Europejska wydłużyła czas na wymianę tachografów

Utworzona: 2023-10-24


Ze względu na brak tachografu 2. generacji proponuje rozsądny okres karencji.

Od 21 sierpnia br. nowo rejestrowane pojazdy użytkowe o dmc powyżej 3,5 tony muszą być wyposażane w tachografy inteligentne drugiej generacji.

Najważniejsze daty:

21 sierpnia 2023 r. – obowiązkowy montaż tachografów inteligentnych drugiej generacji w nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych,
31 grudnia 2024 r. – końcowa data wymiany tachografów analogowych i cyfrowych (nieinteligentnych) na inteligentne 2. generacji w użytkowanych pojazdach pracujących w transporcie międzynarodowym,
21 sierpnia 2025 r. – ostateczny termin wymiany inteligentnych tachografów pierwszej generacji (V1) na najnowsze (V2) w ruchu międzynarodowym,
1 lipca 2026 r. – obowiązek posiadania od tego dnia tachografów inteligentnych 2. generacji w pojazdach o dmc od 2,5 do 3,5 t (tzw. busach) w międzynarodowym transporcie rzeczy.

Biorąc pod uwagę opóźnienia w dostępności tych urządzeń, Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zwróciła się do Komisji Europejskiej o odroczenie tego obowiązku do końca roku, w celu zapobiegnięcia zablokowaniu dziesiątek tysięcy nowych ciężarówek. KE zareagowała na to i przyznała okres przejściowy do końca roku, aby móc wyposażyć ciężarówki i autokary zarejestrowane od 21 sierpnia 2023 r. w Smart Tacho 2, zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym.

Państwa członkowskie mogą dać przewoźnikom czas do 18 sierpnia 2025 r. na instalację urządzeń SMT2 w pojazdach zarejestrowanych między 21 sierpnia a 31 grudnia 2023 r. Data ta zbiega się z terminem przewidzianym dla pojazdów wykonujących przewozy międzynarodowe.

Cieszymy się, że Komisja wysłuchała nas i państw członkowskich. W tej chwili po prostu nie ma wystarczającej liczby inteligentnych tachografów 2. generacji. Bez okresu karencji dziesiątki tysięcy nowych ciężarówek i autokarów utknęłoby w magazynach i na parkingach w całej Unii Europejskiej. Kilka państw członkowskich jednostronnie zdecydowało wprowadzić okres karencji. Cieszymy się jednak, że Komisja zaproponowała jedno zharmonizowane podejście. Jeśli dostawy nowych pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy 1. generacji zostaną zablokowane, uniemożliwi to eksploatację pojazdów bardziej przyjaznych dla środowiska powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels