Najważniejsze daty:
21 sierpnia 2023 r. – obowiązkowy montaż tachografów inteligentnych drugiej generacji w nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych;31 grudnia 2024 r. – końcowa data wymiany tachografów analogowych i cyfrowych (nieinteligentnych) na inteligentne 2. generacji w użytkowanych pojazdach pracujących w transporcie międzynarodowym;
21 sierpnia 2025 r. – ostateczny termin wymiany inteligentnych tachografów pierwszej generacji (V1) na najnowsze (V2) w ruchu międzynarodowym;
1 lipca 2026 r. – obowiązek posiadania od tego dnia tachografów inteligentnych 2. generacji w pojazdach o dmc od 2,5 do 3,5 t (tzw. busach) w międzynarodowym transporcie rzeczy.
Przygotujcie się na nowe tachografy
Podkreślmy – obowiązkowa wymiana tachografów nie dotyczy pojazdów w transporcie krajowym.
Bluetooth
Tachograf Continental DTCO 4.1 wyposażono w kilka nowych rozwiązań. Jednym z nich jest moduł Bluetooth, który umożliwia łączność urządzenia z inteligentnymi systemami transportowymi (ITS). Dzięki takiemu połączeniu można komunikować się z tachografem i pobierać dane w czasie rzeczywistym, a tym samym zwiększyć kontrolę nad procesami w firmach transportowych.Galileo OSNMA
Oprócz dotychczasowych czujników KITAS i GNSS, nowe urządzenie wyposażono również w trzeci wewnętrzny czujnik ruchu – akcelerometr. Zainstalowany odbiornik nawigacji satelitarnej służy do uwierzytelniania lokalizacji pojazdu (komunikatów nawigacyjnych) w technologii OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) poprzez satelitę Galileo.Europejska Agencja Kosmiczna nie zdoła dostarczyć na czas sygnału OSNMA, co jednak nie opóźni wdrożenia urządzeń drugiej generacji w nowych pojazdach. Sygnał pojawi się w niedalekiej przyszłości, a dla użytkowników nowych pojazdów ciężarówych to opóźnienie oznacza tylko tyle, że po dwóch latach – podczas obowiązkowej wizyty w warsztacie w celu kalibracji tachografu – nie będzie obowiązku aktywowania funkcji pozycjonowania za pomocą satelity Galileo. Aktywacja sygnału OSMNA będzie rekomendowana, a nie obligatoryjna.
Zegar czasu rzeczywistego
Najnowszy tachograf zyskał również nowy zegar wewnętrzny czasu rzeczywistego (RCT) o bardzo dużej dokładności, który pracuje zgodnie z tzw. uniwersalnym czasem koordynowanym UTC (Universal Time Coordinated). Sterownik bezpieczeństwa nowej generacji ma zwiększoną wydajność w porównaniu z poprzednikiem oraz pamięć wystarczającą do spełnienia wymogów związanych z aktualizacją oprogramowania, zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi archiwizacji danych.W pamięci aktywność z 56 dni
Tachograf nowej generacji w pamięci wewnętrznej przechowuje dane o aktywności kierowcy z ostatnich 56, a nie jak dotychczas 28 dni. Urządzenie automatycznie, bez udziału kierowcy, rozpoznaje i przechowuje w pamięci każde przekroczenie granicy. Identyfikuje również kraj, na terytorium którego aktualnie znajduje się pojazd – za pomocą pozycjonowania GNSS oraz cyfrowych map dostarczanych przez Unię Europejską, które będzie można później aktualizować. Dzięki temu możliwe jest bezbłędne wyliczenie wysokości wynagrodzenia przysługującego kierowcy realizującego konkretną operację transportową w różnych krajach UE (przepisy dotyczące delegowania pracowników).Rejestrowane i przechowywane są także lokalizacje pojazdu i czas przeznaczony na czynności związane z załadunkiem i rozładunkiem. Na tej podstawie można określić np. czy transport wyczerpuje znamiona kabotażu – w tej chwili potrzebny jest do tego manualny wpis kierowcy, a w przyszłości będzie się to odbywać automatycznie, bez jego udziału. Dodajmy, że wydane wcześniej karty kierowcy i przedsiębiorstwa mogą być wykorzystywane do obsługi najnowszego tachografu.
Tachograf inteligentny generacji 2: manipulacjom stanowcze NIE!
Wstępna kontrola – na odległość
Najnowsze urządzenie rejestrujące korzysta z systemu komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC), która umożliwia zdalny odczyt danych przez uprawnione służby (funkcjonariusz powinien być w tym celu wyposażony w specjalne urządzenie ze specjalistycznym oprogramowaniem), a tym samym wstępną selekcję pojazdów do kontroli bez konieczności zatrzymania pojazdu. Pobrane z tachografu dane pozwalają stwierdzić czy miały miejsce naruszenia kierowcy, m.in. czy prowadził pojazd bez zalogowanej karty, czy występują błędy mogące wskazywać na dokonanie manipulacji w urządzeniu, czy przekroczył czas prowadzenia pojazdu lub nie odebrał obowiązkowego odpoczynku dziennego lub tygodniowego.Jak zapewniono naszą redakcję, zdecydowana większość wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego dysponuje specjalistycznym sprzętem (mobilne anteny DSRC z odpowiednim oprogramowaniem), który umożliwia zdalne pobieranie danych i ich weryfikację. Polscy inspektorzy przeszli szkolenia z obsługi urządzeń kontrolnych oraz interpretacji pobranych zdanie danych.
Czy polscy inspektorzy są przygotowani do kontroli nowych tachografów?
Będą kolejki do serwisów?
W Polsce w branży transportu drogowego działa ok. 100 tysięcy firm. Sektor transportu międzynarodowego, o czym świadczy liczba wydanych licencji wspólnotowych, reprezentuje ponad 45 tys. podmiotów przewożących ładunki oraz ok. 2750 firm obsługujących pasażerów. Liczba wypisów z licencji obrazuje potencjał floty – w "międzynarodówce" pracuje ok. 299 tys. pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony transportujących ładunki oraz ok. 11.100 busów i autokarów. To pokazuje jak duże wyzwanie stoi przed serwisami tachografów w związku z wprowadzeniem inteligentnych urządzeń drugiej generacji.etransport.pl
Fot. Continental