Potrzeba kierowców spoza UE rośnie
Europejski sektor transportu drogowego podejmuje liczne działania na rzecz zwiększenia atrakcyjności zawodu kierowcy, zwłaszcza wśród młodych ludzi i kobiet. Jednak w obliczu rosnącego deficytu kadrowego i starzenia się obecnej grupy zawodowej, kluczową rolę odgrywa rekrutacja wykwalifikowanych kierowców spoza UE.Aby wesprzeć ten proces, IRU realizuje szereg inicjatyw, w tym projekt Skilled Driver Mobility for Europe (SDM4EU), który jest częścią unijnego programu Migration Partnership Facility (MPF). Dodatkowo organizacja zakończyła niedawno badanie „STEER2EU”, przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej. Analiza dotyczyła warunków zatrudniania kierowców spoza UE, a także przepisów wizowych, zezwoleń na pracę i wymagań kwalifikacyjnych w 20 krajach trzecich.
Globalna harmonizacja kwalifikacji
Podczas swojego wystąpienia na wydarzeniu THAMM Plus, dyrektor ds. certyfikacji i standardów IRU, Patrick Philipp, podkreślił znaczenie globalnych standardów kwalifikacji:Musimy zająć się dwoma powiązanymi ze sobą wyzwaniami: chronicznym niedoborem kierowców w UE i brakiem standardów kwalifikacji zawodowych w wielu krajach. Dzięki globalnemu dostosowaniu standardów kwalifikacji zawodowych możemy złagodzić niedobór kierowców, jednocześnie wzmacniając ramy kwalifikacji w krajach partnerskich. To rozwiązanie korzystne dla obu stron powiedział Patrick Philipp.W tym kontekście Karta Jakości ECMT, uznająca kwalifikacje IRU Academy jako punkt odniesienia, jest kluczowym narzędziem harmonizacji i uznawania kompetencji kierowców na poziomie międzynarodowym.
Współpraca z rządami i certyfikacja kompetencji
IRU angażuje się również w poprawę procesu certyfikacji i metodologii egzaminacyjnej, aby zwiększyć przejrzystość i wiarygodność dokumentów kwalifikacyjnych kierowców. W tym celu organizacja współpracuje z rządami i organami certyfikującymi m.in. poprzez platformę Examiner, umożliwiającą ocenę kompetencji kierowców według międzynarodowych standardów. Z kolei program RoadMasters wspiera firmy transportowe w podejmowaniu trafnych decyzji rekrutacyjnych i zarządzaniu kadrami w sektorze transportu drogowego. Działania IRU stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby branży i mogą przyczynić się do złagodzenia problemów kadrowych w europejskim transporcie drogowym.Źródło: IRU