Cieszy fakt, że Komisja Europejska dostrzega poważne niedobory siły roboczej w transporcie drogowym. Ogłoszona strategia to kluczowy krok w kierunku budowania silniejszej, odpornej na przyszłość siły roboczej UE. IRU zobowiązuje się do współpracy z decydentami, aby ta świadomość przełożyła się na konkretne rozwiązania, które przyciągną, zapewnią szkolenia i zatrzymają wykwalifikowanych specjalistów, tak aby mobilność i gospodarka Europy mogły się nadal rozwijaćpowiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
Aby strategia miała realny wpływ na transport drogowy, IRU wzywa Komisję do wzmocnienia jej za pomocą ukierunkowanych środków, w tym
• ustalenia jasnych minimalnych wymogów wiekowych, aby zawód był bardziej dostępny dla młodych kierowców,• modernizacji szkoleń i ścieżek kariery w celu poprawy retencji i rozwoju zawodowego,
• wzmocnienia ram kwalifikacji w celu zapewnienia większej spójności i mobilności w całej UE,
• rozszerzenia mechanizmów wsparcia finansowego w celu poprawy dostępu do możliwości zdobywania umiejętności i przekwalifikowania,
• harmonizacji procedur uznawania kwalifikacji kierowców z państw trzecich,
• usprawnienia procedur wydawania wiz i zezwoleń na pobyt w celu przyciągnięcia wykwalifikowanych pracowników transportu,
• zintegrowania przepisów sektorowych z przygotowywaną strategią wizową UE i partnerstwami na rzecz talentów.
Inicjatywy kierowane przez IRU, takie jak STEER2EU i SDM4EU, już teraz zapewniają ustrukturyzowane, transgraniczne rozwiązania w zakresie siły roboczej. Dopasowanie tych wysiłków do strategii zawartej w Unii Umiejętności pomoże zbudować odporne i wykwalifikowane zasoby kadrowe w sektorze transportu.
Źródło: IRU
grafika poglądowa