Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - "dostawcze"
Grudniowe rejestracje nowych samochodów dostawczych spadły o 5,1%, osiągając łącznie 120 503 sprzedanych sztuk w całej Unii Europejskiej. Dwa z czterech największych rynków w regionie uzyskały znaczące wzrosty: Niemcy (+19,0%) i Hiszpania (+12,4%). Z kolei sprzedaż lekkich samochodów dostawczych we Francji i Włoszech w grudniu wyraźnie zmniejszyła się (odpowiednio o 14,6% i 11,5%).Wyniki za rok 2022 były o 18,1% niższe niż w roku 2021, przy rejestracji prawie 1,3 mln nowych lekkich samochodów dostawczych w UE. Z wyjątkiem Cypru (+1,2%), wszystkie rynki regionu odnotowały spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-21,3%), Francja (-19,5%), Niemcy (-13,0%) i Włochy (-12,3%).
Nowe samochody ciężarowe od 16t (bez autobusów) - "ciężkie samochody ciężarowe"
W grudniu rejestracje nowych ciężkich samochodów dostawczych w UE skurczyły się o 1,9% r/r. Negatywny rezultat regionu był w dużej mierze spowodowany sytuacją na jego największych rynkach. Niemcy - wiodący pod względem ilościowym rynek ciężkich samochodów ciężarowych - poniosły największe straty (-18,8%), następnie Polska (-10,4%) i Francja (-6,7%). Z drugiej strony Hiszpania i Włochy osiągnęły znaczące wzrosty, odpowiednio o 28,4% i 22,0%.W 2022 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano łącznie 256 020 ciężkich ciężarówek, co oznacza wzrost r/r o 6,5%. Obserwując największe rynki regionu, jedynie Niemcy znalazły się w ubiegłym roku na minusie (-0,9%). Wszystkie pozostałe rynki UE o dużym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych uzyskały poprawę: Hiszpania (+13,6%), Polska (+6,6%), Włochy (+5,1%) i Francja (+2,3%).
Ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
W grudniu rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych obniżyły się o 3,2%, do 24 470 sztuk sprzedanych w Unii Europejskiej. Wyniki na największych rynkach Europy Zachodniej były zróżnicowane. Największy wzrost procentowy osiągnęła Hiszpania (+30,2%), za którą podążyły Włochy (+10,5%). Dla porównania, Niemcy wykazały znaczną stratę (-18,6%), za nimi uplasowała się Francja ze skromniejszym spadkiem (-7,5%).W 2022 roku rejestracje nowych pojazdów ciężarowych w całej UE wzrosły o 3,5%, dzięki silnym wzrostom w okresie od sierpnia do listopada. Wśród czterech kluczowych rynków Europy Zachodniej, Niemcy i Francja pozostały w ubiegłym roku na ujemnym poziomie (spadek odpowiednio o 3,5% i 1,0%). Hiszpania uzyskała jednak znaczną poprawę (+12,7%), a Włochy - bardziej umiarkowany, ale nadal dodatni rezultat (+2,3%).
Źródło: PZPM