Nowelizacja odpowiada na postulaty branży transportowej dotyczące walki z niedoborem kierowców, cyfryzacji dokumentów oraz uproszczenia zasad dla kierowców spoza UE – przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa drogowego. IRU podkreśla, że reforma wspiera modernizację i większą dostępność zawodu kierowcy, zwiększa przejrzystość przepisów oraz otwiera nowe ścieżki wejścia do zawodu. Po głosowaniu w komisji PE oraz wcześniejszym poparciu ze strony Rady UE, kolejnym krokiem będzie głosowanie plenarne w Parlamencie Europejskim, przewidziane na jesień 2025 roku, a następnie ostateczne przyjęcie przez Radę. Ponieważ projekt został już zatwierdzony przez oba główne ciała legislacyjne UE, dalsze kroki mają charakter formalny. Po przyjęciu nowe przepisy będą musiały zostać wdrożone do prawa krajowego, z terminami transpozycji wynoszącymi od czterech do sześciu lat.
🚩Jasność co do wieku kierowców zawodowych
Nowelizacja przynosi długo oczekiwaną jasność prawną w zakresie minimalnego wieku kierowców zawodowych. Zgodnie z projektem, kierowcy posiadający Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej (CPC) będą mogli prowadzić pojazdy ciężarowe – w ruchu krajowym i międzynarodowym – od 18. roku życia. Minimalny wiek kierowców autobusów i autokarów pozostanie na poziomie 21 lat.
IRU żałuje jednak, że nie zniesiono ograniczenia do 50 km dla kierowców autobusów poniżej 21. roku życia, co nadal utrudnia przyciąganie młodych do zawodu.
🚩Jazda pod nadzorem: szansa dla młodych kierowców
Zgodnie z nowymi przepisami państwa członkowskie będą mogły wprowadzać obowiązkowe programy jazdy pod nadzorem dla kategorii B od 17. roku życia, a także dobrowolnie dla kategorii C, C1 i C1E. Programy te pozwolą młodym osobom na zdobycie doświadczenia pod opieką wykwalifikowanego kierowcy, który musi ukończyć szkolenie (od 7 do 14 godzin) i spełniać określone warunki.
🚩Cyfrowe prawa jazdy do 2030 roku
Reforma przewiduje wprowadzenie ujednoliconego cyfrowego prawa jazdy w ramach Europejskiego Portfela Tożsamości Cyfrowej. Ma ono być wdrożone do końca 2030 roku. Kierowcy zachowają prawo do posiadania fizycznego dokumentu. To krok w stronę bardziej dostępnego, cyfrowego i zgodnego z przepisami systemu mobilności.
🚩Dostęp do pojazdów niskoemisyjnych
Rewizja przepisów umożliwi osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B kierowanie pojazdami (osobowymi i dostawczymi) z napędem alternatywnym o masie do 4,25 tony. Jest to rozwinięcie propozycji Komisji Europejskiej i wyraz dostosowania prawa do postępu technologicznego i potrzeb dekarbonizacji transportu.
🚩Ułatwienia dla kierowców spoza UE
Dyrektywa zakłada stworzenie unijnego systemu uznawania praw jazdy z państw trzecich. Na podstawie aktu wykonawczego powstanie lista krajów, których dokumenty będą uznawane bez potrzeby ponownego egzaminowania czy kodów specjalnych. Jednak nie rozwiązuje to problemu braku uznawania kwalifikacji zawodowych kierowców spoza UE – bez tego kierowcy ci nadal nie będą mogli być zatrudniani przez unijnych przewoźników. IRU apeluje, by ten temat uregulować w ramach nadchodzącej reformy przepisów o CPC.
Utworzona: 2025-05-15