Systemy ADAS gromadzą dane na temat otoczenia pojazdu za pomocą czujników, w tym radarów dalekiego i krótkiego zasięgu, kamer wewnętrznych i zewnętrznych oraz systemów wykrywania i pomiaru odległości (LiDAR), a także danych o parametrach samego pojazdu, takich jak prędkość, ciśnienie hamowania i kąt skrętu kierownicy. Dane te są analizowane w czasie rzeczywistym, aby wspomagać kierowców w utrzymywaniu pasa ruchu i monitorowaniu martwego pola, lub interweniowaniu w sytuacjach awaryjnych poprzez aktywację automatycznego hamowania lub uruchamianiu alertów w przypadku wykrycia senności.
Chociaż okrągły stół koncentrował się głównie na systemach ADAS, dyskusje odzwierciedlały szerszą wizję bezpieczniejszego, bardziej autonomicznego i cyfrowo połączonego transportu drogowego. Ostatecznym celem IRU jest wykorzystanie wyników okrągłego stołu jako podstawy przy opracowaniu stanowisk IRU i wspieraniu pracy Grupy Ekspertów UNECE.
Dalsze kroki
IRU aktywnie uczestniczy w Grupie Ekspertów UNECE (GE.3), pomagając w opracowaniu nowego instrumentu prawnego dla pojazdów zautomatyzowanych. Praca grupy koncentruje się na bezpiecznym wdrażaniu systemów jazdy zautomatyzowanej (ADS) i kwestiami odpowiedzialności prawnej w wypadkach. W czasie ostatniej sesji osiągnięto konsensus w kluczowych kwestiach, w tym co do luk w definicjach kierowców, roli kierowców i przepisów ADS. W przyszłości GE.3 opracuje zharmonizowane rozwiązania, aby zapewnić bezpieczne wdrażanie pojazdów zautomatyzowanych w przewozach transgranicznych. Na nadchodzącym spotkaniu Komisji ds. Technicznych IRU (CIT) członkowie określą stanowisko IRU w sprawie ADAS i ADS, określając priorytety działań rzeczniczych. CIT opracowuje zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa, ochrony i wydajności transportu drogowego pasażerów i towarów.Źródło: IRU
grafika poglądowa