Nowoczesne rozwiązanie i korzyści z nowej przeprawy
Obecna linia kolejowa biegnie trasą ustanowioną w 1860 r., wspinając się na wysokość 1371 metrów i pokonując zbocza o nachyleniu do 26%. Taki profil trasy ogranicza prędkość pociągu i maksymalną ładowność, wymagając co najmniej dwóch lokomotyw po stronie włoskiej i trzech po stronie austriackiej. W rezultacie istniejąca linia kolejowa nie jest konkurencyjna w transgranicznym transporcie towarowym lub pasażerskim.BBT rozwiązuje te problemy na najbardziej krytycznej części odcinka, zapewniając niemal płaską, prostą trasę. Mierząc 64 km długości, będzie najdłuższym na świecie podziemnym tunelem kolejowym. Trasa obejmująca nachylenia wynoszące zaledwie od 4 do 7%, przebiega 580 metrów poniżej przełęczy Brenner. Tunel skróci linię Fortezza - Innsbruck o 20 km. W fazie planowania szacowano, że pociągi towarowe będą osiągać prędkość 160 km/h, a pociągi pasażerskie do 250 km/h, co skróci czas podróży z 80 do zaledwie 25 minut.
Źródło: Komisja Europejska
grafika poglądowa