Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec uciążliwych korków na trasie Włochy-Austria?

Utworzona: 2025-03-09


Przełęcz Brenner jest jedną z najbardziej ruchliwych górskich przepraw w Europie. Każdego roku przejeżdża tamtędy ponad 2,5 miliona ciężarówek, 14 milionów innych pojazdów i 50 milionów ton towarów. Tunel bazowy Brenner (BBT), którego budowa trwa, ma przenieść transport towarów z dróg na kolej.

Nowy bazowy tunel kolejowy Brenner, współfinansowany kwotą 2,3 mld euro z programu CEF Transport, będzie się składał z dwóch jednotorowych tuneli, każdy o szerokości 8,1 m i oddalonych od siebie o 40 do 70 metrów. Na południu nowa linia połączy się z Fortezzą za pomocą dwóch tuneli jednotorowych. Na północy połączy się z obwodnicą Innsbrucku i linią kolejową w dolinie Innu, a także ze stacją kolejową w Innsbrucku. Przewiduje się, że przez BBT będzie przechodziło rocznie do 50 milionów ton ładunków, co pozwoli przenieść transport towarów z dróg na kolej, zmniejszając korki i tym samym wpływ na środowisko w regionie alpejskim. Według najnowszych informacji planowane uruchomienie tunelu ma nastąpić pod koniec 2032 r.

Nowoczesne rozwiązanie i korzyści z nowej przeprawy

Obecna linia kolejowa biegnie trasą ustanowioną w 1860 r., wspinając się na wysokość 1371 metrów i pokonując zbocza o nachyleniu do 26%. Taki profil trasy ogranicza prędkość pociągu i maksymalną ładowność, wymagając co najmniej dwóch lokomotyw po stronie włoskiej i trzech po stronie austriackiej. W rezultacie istniejąca linia kolejowa nie jest konkurencyjna w transgranicznym transporcie towarowym lub pasażerskim.

BBT rozwiązuje te problemy na najbardziej krytycznej części odcinka, zapewniając niemal płaską, prostą trasę. Mierząc 64 km długości, będzie najdłuższym na świecie podziemnym tunelem kolejowym. Trasa obejmująca nachylenia wynoszące zaledwie od 4 do 7%, przebiega 580 metrów poniżej przełęczy Brenner. Tunel skróci linię Fortezza - Innsbruck o 20 km. W fazie planowania szacowano, że pociągi towarowe będą osiągać prędkość 160 km/h, a pociągi pasażerskie do 250 km/h, co skróci czas podróży z 80 do zaledwie 25 minut.

Źródło: Komisja Europejska
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels