Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Menadżerowie flot stoją przed ogromnymi wyzwaniami

Utworzona: 2024-12-04


Prawie trzy czwarte (72%) menedżerów flot dostrzega potrzebę istotnych zmian w swoich flotach, aby sprostać obecnym wyzwaniom branżowym. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Dataforce na zlecenie Continental, w którym wzięło udział 850 menedżerów flot z Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i USA.

Główne wyzwania wymienione przez respondentów to rosnące koszty (76%), niepewność gospodarcza spowodowana kryzysami (46%) i presja na redukcję emisji CO₂ (40%). Badanie internetowe przeprowadzono w okresie od czerwca do lipca br.

Badanie ujawnia regionalne różnice w wyzwaniach i priorytetach

Rosnące koszty i presja ekonomiczna to problemy o zasięgu globalnym. Jednak wyniki badania wskazują, że percepcja niektórych wyzwań znacznie różni się w zależności od regionu. Na przykład aż 58% niemieckich menedżerów flot uważa elektryfikację transportu za przeszkodę, podczas gdy w USA taki pogląd wyraża tylko 23% respondentów. Ponadto w Niemczech 48% ankietowanych wymieniło niedobory kadrowe jako poważny problem, podczas gdy średnia światowa wyniosła tylko 34%.

Ponad połowa (56%) ankietowanych menedżerów obawia się utraty konkurencyjności w ciągu pięciu lat, jeśli nie dostosują się do zmieniających się warunków, takich jak rosnące koszty, wyzwania związane z kryzysem lub przepisy dotyczące emisji. Obawy te są szczególnie duże w USA, gdzie 81% respondentów wyraziło takie zdanie, w porównaniu z zaledwie 22% w Niemczech.

Gotowość do inwestowania i innowacji

Aby przygotować floty na przyszłość, niezbędna jest otwartość na zmiany i wdrażanie nowych technologii. Prawie 25% wszystkich respondentów uważa się za osoby aktywnie poszukujące i wdrażające innowacje na wczesnym etapie. Około 44% to pragmatycy, którzy przyjmują nowe technologie dopiero, gdy są one dobrze ugruntowane na rynku, podczas gdy około 32% to użytkownicy, którzy decydują się na wprowadzenie nowoczesnych technologii z dużym opóźnieniem lub które nie wdrażają ich wcale.

Według respondentów, główne bariery utrudniające przyjmowanie nowych technologii to wysokie koszty (63%), niepewny zwrot z inwestycji (29%) i brak jasnej strategii (28%). Kluczowe czynniki wspierające przyjmowanie technologii to łatwość wdrożenia (56%), przyjazność dla użytkownika (44%) i zgodność z istniejącymi systemami (39%).

USA jako lider w zakresie wdrażania technologii

Dane pokazują, że amerykańscy menedżerowie flot są ogólnie bardziej otwarci na transformację i przyjmowanie nowych technologii. W USA 63% respondentów uważa się wczesnych użytkowników, w porównaniu ze średnią wynoszącą zaledwie około 20% na rynkach europejskich. Zaangażowanie w cyfrowe zarządzanie oponami jest szczególnie duże w USA, gdzie 62% respondentów zainwestowało już lub planuje to zrobić wkrótce – w porównaniu z zaledwie 19 % w Europie.

E-mobilność i digitalizacja jako kluczowe technologie przyszłości dla przemysłu

Mobilność elektryczna jest uważana za kluczową technologię przyszłości we wszystkich branżach: 41% respondentów już zdecydowało się na zakup pojazdów elektrycznych lub jest w trakcie ich wdrażania, przy czym odsetek ten jest szczególnie wysoki w Niemczech i wynosi 50%. Spośród wszystkich uczestników badania kolejne 24% planuje zainwestować w mobilność elektryczną w ciągu najbliższych jednego do dwóch lat.

Na znaczeniu zyskuje też oprogramowanie do zarządzania flotą: 34% respondentów na całym świecie już zainwestowało lub obecnie wdraża tę możliwość, przy czym USA jest liderem w tym zakresie (67%). Inne przyszłościowe technologie to zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), które są już częścią strategii dla 27% menedżerów. Na razie respondenci przywiązują mniejszą uwagę do sztucznej inteligencji i jazdy autonomicznej – odpowiednio tylko 17% i 11 % menedżerów inwestuje w te obszary.

Efektywność kosztowa, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój jako główne cele

Firmy mają jasne cele jeśli chodzi o modernizację swoich flot: dla 65% respondentów głównym priorytetem jest redukcja kosztów, a następnie zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników dróg (44 %) i zrównoważony rozwój poprzez redukcję emisji (43%). Ważną rolę odgrywają poprawa niezawodności i minimalizacja przestojów (41 %), podobnie jak zgodność z przepisami (35 %).

Pełne wyniki badania podsumowano w raporcie „Przyszłość flot”, który można bezpłatnie pobrać TUTAJ

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels