Planowanie trasy i przeprawy promowe
Sukces w transporcie skandynawskim wymaga niezwykle precyzyjnego planowania logistycznego i uwzględnienia wielu lokalnych specyfik. Kluczowym elementem jest właściwe zaplanowanie trasy z uwzględnieniem przepraw promowych, których dostępność i koszty znacząco się różnią w zależności od armatora, długości pojazdu czy rodzaju przewożonego towaru. Szczególną uwagę należy zwrócić na transport towarów niebezpiecznych, ponieważ nie wszystkie promy są przystosowane do przewozu ADR, a te które oferują taką możliwość, pobierają za to dodatkowe opłaty podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Specyfika infrastruktury drogowej
Skandynawska infrastruktura drogowa stawia przed przewoźnikami dodatkowe wyzwania. Im dalej na północ, tym teren staje się bardziej górzysty, z licznymi tunelami, krętymi i wąskimi drogami, którym często towarzyszą tzw. mijanki.W niektórych tunelach obowiązują ścisłe ograniczenia dotyczące transportu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo, należy szczególnie uważnie weryfikować kody pocztowe miejsc dostawy, gdyż w Skandynawii znajduje się wiele małych wysp, do których dojazd często wymaga dodatkowej przeprawy promowej mówi Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics z Mielca.
Wyzwania zimowe i wymagania sprzętowe
W Skandynawii obowiązują surowe przepisy dotyczące wyposażenia zimowego pojazdów. Opony zimowe są obowiązkowe, przy czym dla samochodów ciężarowych wymagana jest minimalna głębokość bieżnika 5 mm. Niezbędne są również łańcuchy śniegowe, a także dodatkowy sprzęt, jak worki z piaskiem czy łopata, chociaż nie ma obowiązku prawnego, aby auta były w nie wyposażone. W Norwegii okresy obowiązywania zimowego wyposażenia różnią się w zależności od regionu – na północy kraju wymóg ten obowiązuje już od 15 października do 30 kwietnia.Obowiązkowe zimowe wyposażenie w ciężarówkach i autobusach - najnowsze wytyczne
Często zdarza się jazda po lodzie lub w śnieżycy, gdzie widoczność jest bardzo zła. Drogi bywają czasowo zamykane ze względów bezpieczeństwa lub do momentu odśnieżenia, co znacząco wpływa na czas transportu i może powodować poważne opóźnienia w dostawach tłumaczy Joanna Porath.
Kontrole drogowe i wymogi techniczne
Warto podkreślić, że kraje skandynawskie mają własną „unię transportową”, która dopuszcza większe masy całkowite pojazdów i wyższe naciski na osie niż w pozostałej części Europy. Jednocześnie przeprowadzane są niezwykle skrupulatne kontrole drogowe, szczególnie w Norwegii.Podczas kontroli weryfikacji podlegają:
🚩 masa pojazdu i waga przewożonego towaru
🚩 stan techniczny pojazdu
🚩 zabezpieczenie ładunku
🚩 opony i łańcuchy
🚩 czas jazdy i odpoczynku kierowcy
🚩 kompletność wszystkich wymaganych dokumentów.
Wymogi celne i znaczenie szkoleń
Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. Norwegia, pozostając poza Unią Europejską, wymaga dodatkowych formalności celnych.Przy eksporcie do Norwegii konieczne jest dokonanie odprawy celnej eksportowej, a następnie dopuszczenia towaru do obrotu na terenie tego kraju. Szczególnie istotne jest otrzymanie komunikatu CC599C, który stanowi potwierdzenie wywozu i uprawnia do rozliczenia podatku z tytułu wywozu w deklaracji podatkowej wyjaśnia Joanna Porath.Przy wyjeździe z Norwegii również należy przeprowadzić wszystkie procedury celne, a w tym zgłoszenie tranzytowe wraz z zabezpieczeniem należności celno-podatkowych na cały czas transportu do urzędu celnego przeznaczenia. Przewoźnicy muszą mieć świadomość, iż to właśnie oni - z punktu widzenia Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej - są zobowiązani do przestrzegania prawidłowej realizacji procedury tranzytu - od urzędu celnego wyjścia do agencji celnej odbiorcy.
Przewoźnicy planujący rozpoczęcie działalności na rynku skandynawskim powinni szczególną uwagę zwrócić na przygotowanie merytoryczne swoich pracowników.
Specyfika rynku norweskiego, zwłaszcza w kontekście procedur celnych i dokumentacji, wymaga solidnego przeszkolenia zarówno spedytorów, jak i kierowców. Inwestycja w wiedzę zespołu często pozwala uniknąć kosztownych błędów i przestojów podkreśla Joanna Tymińska z Akademii Celnej.Źródło: AC Porath
grafika poglądowa