Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Skandynawia to najbardziej wymagający kierunek transportowy w Europie

Utworzona: 2024-12-04


Specyficzne uwarunkowania geograficzne, surowy klimat oraz regionalne regulacje prawne stawiają przed przewoźnikami szereg wyzwań, które wymagają szczególnego przygotowania i doświadczenia.

Planowanie trasy i przeprawy promowe

Sukces w transporcie skandynawskim wymaga niezwykle precyzyjnego planowania logistycznego i uwzględnienia wielu lokalnych specyfik. Kluczowym elementem jest właściwe zaplanowanie trasy z uwzględnieniem przepraw promowych, których dostępność i koszty znacząco się różnią w zależności od armatora, długości pojazdu czy rodzaju przewożonego towaru. Szczególną uwagę należy zwrócić na transport towarów niebezpiecznych, ponieważ nie wszystkie promy są przystosowane do przewozu ADR, a te które oferują taką możliwość, pobierają za to dodatkowe opłaty podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Specyfika infrastruktury drogowej

​Skandynawska infrastruktura drogowa stawia przed przewoźnikami dodatkowe wyzwania. Im dalej na północ, tym teren staje się bardziej górzysty, z licznymi tunelami, krętymi i wąskimi drogami, którym często towarzyszą tzw. mijanki.

W niektórych tunelach obowiązują ścisłe ograniczenia dotyczące transportu towarów niebezpiecznych. Dodatkowo, należy szczególnie uważnie weryfikować kody pocztowe miejsc dostawy, gdyż w Skandynawii znajduje się wiele małych wysp, do których dojazd często wymaga dodatkowej przeprawy promowej mówi Joanna Bożek, kierownik biura Imex Logistics z Mielca.

Wyzwania zimowe i wymagania sprzętowe

W Skandynawii obowiązują surowe przepisy dotyczące wyposażenia zimowego pojazdów. Opony zimowe są obowiązkowe, przy czym dla samochodów ciężarowych wymagana jest minimalna głębokość bieżnika 5 mm. Niezbędne są również łańcuchy śniegowe, a także dodatkowy sprzęt, jak worki z piaskiem czy łopata, chociaż nie ma obowiązku prawnego, aby auta były w nie wyposażone. W Norwegii okresy obowiązywania zimowego wyposażenia różnią się w zależności od regionu – na północy kraju wymóg ten obowiązuje już od 15 października do 30 kwietnia.

Obowiązkowe zimowe wyposażenie w ciężarówkach i autobusach - najnowsze wytyczne

Często zdarza się jazda po lodzie lub w śnieżycy, gdzie widoczność jest bardzo zła. Drogi bywają czasowo zamykane ze względów bezpieczeństwa lub do momentu odśnieżenia, co znacząco wpływa na czas transportu i może powodować poważne opóźnienia w dostawach tłumaczy Joanna Porath.

Kontrole drogowe i wymogi techniczne

Warto podkreślić, że kraje skandynawskie mają własną „unię transportową”, która dopuszcza większe masy całkowite pojazdów i wyższe naciski na osie niż w pozostałej części Europy. Jednocześnie przeprowadzane są niezwykle skrupulatne kontrole drogowe, szczególnie w Norwegii.

Podczas kontroli weryfikacji podlegają:
🚩 masa pojazdu i waga przewożonego towaru
🚩 stan techniczny pojazdu
🚩 zabezpieczenie ładunku
🚩 opony i łańcuchy
🚩 czas jazdy i odpoczynku kierowcy
🚩 kompletność wszystkich wymaganych dokumentów.

Wymogi celne i znaczenie szkoleń

Aspekty prawne i celne stanowią kolejną istotną kwestię. Norwegia, pozostając poza Unią Europejską, wymaga dodatkowych formalności celnych.

Przy eksporcie do Norwegii konieczne jest dokonanie odprawy celnej eksportowej, a następnie dopuszczenia towaru do obrotu na terenie tego kraju. Szczególnie istotne jest otrzymanie komunikatu CC599C, który stanowi potwierdzenie wywozu i uprawnia do rozliczenia podatku z tytułu wywozu w deklaracji podatkowej wyjaśnia Joanna Porath.
Przy wyjeździe z Norwegii również należy przeprowadzić wszystkie procedury celne, a w tym zgłoszenie tranzytowe wraz z zabezpieczeniem należności celno-podatkowych na cały czas transportu do urzędu celnego przeznaczenia. Przewoźnicy muszą mieć świadomość, iż to właśnie oni - z punktu widzenia Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej - są zobowiązani do przestrzegania prawidłowej realizacji procedury tranzytu - od urzędu celnego wyjścia do agencji celnej odbiorcy.

Przewoźnicy planujący rozpoczęcie działalności na rynku skandynawskim powinni szczególną uwagę zwrócić na przygotowanie merytoryczne swoich pracowników.

Specyfika rynku norweskiego, zwłaszcza w kontekście procedur celnych i dokumentacji, wymaga solidnego przeszkolenia zarówno spedytorów, jak i kierowców. Inwestycja w wiedzę zespołu często pozwala uniknąć kosztownych błędów i przestojów podkreśla Joanna Tymińska z Akademii Celnej.
Źródło: AC Porath
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels