Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niektóre zmiany w przepisach czasu prowadzenia pojazdów mogą stanowić zagrożenie

Utworzona: 2023-10-25


Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) sprzeciwia się proponowanej zmianie przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku, która mogłaby mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo i warunki pracy kierowców autobusów i autokarów w całej Europie.

W maju br. Komisja Europejska zaproponowała przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku odpowiednie dla turystyki autokarowej. 4 października w Brukseli zebrał się Komitet Sterujący Sekcji Drogowej ETF, aby ocenić propozycję Komisji dotyczącą zasad prowadzenia pojazdu i czasu odpoczynku (Rozp. 561/2006) w sektorze okazjonalnego transportu pasażerskiego. Pomimo obaw wielokrotnie przekazywanych Komisji i Parlamentowi Europejskiemu, głosy ETF w dużej mierze pozostały bez odzewu ze strony decydentów UE.

Wobec braku reakcji, ETF postanowił rozpocząć 23 października kampanię informacyjną skierowaną do pasażerów, kierowców autobusów i autokarów oraz ogółu społeczeństwa. Celem jest podniesienie świadomości potencjalnych zagrożeń związanych ze zmianami w zasadach czasu prowadzenia pojazdów i odpoczynku w branży okazjonalnego transportu pasażerskiego. Ponadto przedstawiciele ETF zobowiązują się aktywnie uczestniczyć w każdym głosowaniu w Parlamencie Europejskim. 7 listopada zorganizowana zostanie akcja w Brukseli, w której wezmą udział związkowcy z różnych krajów. Dla stowarzyszenia każdy kompromis prowadzący do wydłużenia czasu pracy kierowców jest bezpośrednim lekceważeniem dobra pracowników transportu i obywateli Europy.

Warto podkreślić, że sektor przewozów autobusowych i autokarowych już teraz boryka się z częstym zjawiskiem zmęczenia wśród kierowców i niespotykanymi dotąd niedoborami kadrowymi. Wydłużanie czasu pracy i skracanie przerw nie uatrakcyjni tego zawodu, a jedynie pogłębi zmęczenie pracujących kierowców.

Propozycje Komisji obejmują:
✅ Rozszerzenie „12-dniowego odstępstwa” na okazjonalny krajowy przewóz osób, co zasadniczo oznacza 12 kolejnych dni jazdy bez jakiegokolwiek tygodniowego odpoczynku w podróżach krajowych i międzynarodowych. Egzekwowanie 12-dniowego odstępstwa już teraz jest problematyczne, a inspektorzy informują, że istnieją poważne trudności w kontrolowaniu tego odstępstwa. Należy ubolewać, że Komisja nie podjęła niezbędnych kroków w celu rozwiązania istniejących problemów.
✅ Umożliwienie operatorom dzielenia codziennych przerw na trzy okresy po minimum 15 minut. W rezultacie kierowcy autobusów i autokarów nie będą mieli wystarczająco dużo czasu na regenerację po długich okresach jazdy lub wystarczająco dużo czasu na odpoczynek lub przekąskę.
✅ Możliwość przesunięcia dziennego odpoczynku o 1 lub 2 godziny, w zależności od całkowitego dziennego okresu prowadzenia pojazdu.

Źródło: Europejska Federacja Pracowników Transportu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels