Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Strajkujący w Gräfenhausen pokazali, że działając razem można osiągnąć więcej

Utworzona: 2023-10-07


W piątek, 29 września kierowcy zakończyli swój zbiorowy protest. Odnieśli historyczne zwycięstwo i otrzymają należne im pieniądze, a polska firma nie podejmie żadnych kroków prawnych przeciwko strajkującym.

Kierowcy z Gräfenhausen pochodzili z Uzbekistanu, Gruzji, Tadżykistanu, Ukrainy i innych krajów spoza Unii Europejskiej, ale pracowali dla firmy działającej na terenie Europy Zachodniej, świadcząc usługi transportowe w łańcuchu dostaw dużych międzynarodowych firm. Ich strajk był formą protestu przeciwko wyzyskowi, a przejawem ich determinacji był 6-dniowy strajk głodowy.

Od samego początku protest wspierały Międzynarodowe Federacje Pracowników Transportu (ITF) i Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF. Fundacja RTDD, Fair Mobility oraz niemieckie związki zawodowe DGB i ver.di udzieliły kierowcom konkretnej pomocy na miejscu i ułatwiły rozwiązanie sporu z pracodawcą. Strajk w Gräfenhausen uwidocznił problemy występujące w europejskim transporcie drogowym, szczególnie problemy, z jakimi borykają się kierowcy pracujący w transporcie transgranicznym, których większość pochodzi z krajów spoza UE. Wyjątkowo złe warunki pracy świadczą o niedociągnięciach strukturalnych sektora transportu drogowego oraz o niezrównoważonym modelu biznesowym, na którym jest on oparty. Kampania na rzecz sprawiedliwości dla tych kierowców zwróciła również uwagę na kwestię odpowiedzialności, jaką ponoszą międzynarodowi klienci korzystający z usług transportu drogowego za łamanie praw pracowniczych i praw człowieka w ich łańcuchach dostaw.
Strajkiem zainteresowali się także unijny komisarz ds. praw socjalnych, niemieckie Ministerstwo Pracy oraz niemiecki Urząd ds. Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA). BAFA ma obowiązek egzekwowania niemieckiej ustawy o należytej staranności w łańcuchach dostaw, która nakłada na firmy obowiązek zapobiegania i łagodzenia naruszeń praw człowieka w ich łańcuchach dostaw. Dlatego wszczęła dochodzenie w sprawie niemieckich firm, które w swoich łańcuchach dostaw korzystały z usług polskich firm transportowych. Z inicjatywy BAFA 16 października ma się odbyć szczyt kryzysowy z udziałem związków zawodowych i przedstawicieli branży, w czasie którego omawiane będą praktyki wyzysku w transporcie drogowym.

Kierowcy w Gräfenhausen pokazali, że gdy pracownicy działają razem, rosną szanse na to, że ich prawa będą respektowane. Ich protest uwidacznia jednak skalę wyzysku, jakiego doświadczają obywatele spoza UE w branży transportu drogowego oraz konieczność rygorystycznego monitorowania warunków zatrudnienia, statusu prawnego i przestrzegania przez operatorów przepisów socjalnych, niezależnie od ich pozycji w łańcuchu dostaw powiedziała Sekretarz Generalna ETF Livia Spera.
Jedność, jaką okazali kierowcy w Gräfenhausen jest dla nas wszystkich ogromną inspiracją. Jednocześnie ich przykład pokazuje ogrom pracy, jaką należy wykonać, aby rozwiązać problemy strukturalne w europejskim transporcie drogowym. ITF jest gotowe współpracować z każdym rządem lub firmą zaangażowaną w naprawę branż powiedział Stephen Cotton, Sekretarz Generalny ITF.
Źródło: ETF
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels