Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kompaktowy na zewnątrz, przestronny w środku

Utworzona: 2021-08-29


Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową – to najkrótsza charakterystyka nowego Mercedesa Citana. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością zastosowań, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach, pojazd zapewnia wysoki komfort jazdy i kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa.

Nowy Citan jest ostatnim nowym pojazdem dla klientów komercyjnych w Mercedes-Benz Vans, który będzie wykorzystywał silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe rozwiązania będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Logicznym krokiem tej konsekwentnej elektryfikacji jest tym samym nowy eCitan
– mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans.

Wiele zastosowań i wygodny załadunek

Model trafi na rynek jako dostawczy furgon i osobowy Tourer (później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto). Auto z krótkim rozstawem osi (2716 mm) łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3, zgodnie z normą VDA. W ładowni mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą. Długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).


Samochód można zamówić z dwoma drzwiami przesuwnymi, które zapewniają szeroki na 615 mm otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 mm (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a także rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami lub klapą tylną z tymi samymi elementami wyposażenia. Oprócz zwykłego, stałego zaczepu przyczepy dostępna jest również wersja z nisko położoną głowicą kulową. Ułatwia to otwieranie tylnych drzwi, gdy przyczepa jest podłączona.


Oprócz stałej ściany działowej (z szybą lub bez), usytuowanej między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, furgon dostępny jest również ze ścianką składaną, która sprawdziła się w poprzednim modelu i została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Stalowa kratka zabezpieczająca służy do ochrony kierowcy i pasażera przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.

Zrelaksowani kierowcy mogą lepiej skoncentrować się na sytuacji na drodze. W tym celu pojazd został wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna Thermotronic, funkcja rozruchu Keyless-Go oraz elektryczny hamulec postojowy (ten ostatni będzie dostępny prawdopodobnie w drugiej połowie 2022 r.). Opcjonalnie oferowane będą reflektory LED High Performance, które zużywają do 75% mniej energii elektrycznej niż zwykłe żarówki, w zależności od pola działania.

Furgon i Tourer są dostępne w liniach wyposażenia BASE i PRO. W przypadku linii BASE klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia PRO łączy w sobie reprezentacyjny design z dodatkową funkcjonalnością.

Gama silników

W chwili wprowadzenia na rynek gama silników nowego Citana furgon będzie składać się z jednostki wysokoprężnej dostępnej w trzech wariantach mocy maksymalnej i momentu obrotowego oraz benzynowej oferowanej w dwóch wersjach. Silnik Diesla o pojemności 1461 cm3 będzie można zamówić w wariantach: 75 KM/230 Nm (Citan 108 CDI), 95 KM/260 Nm (110 CDI) i 116 KM/270 Nm (112 CDI). Natomiast silnik benzynowy o poj. 1332 cm3 występuje w dwóch wariantach: 102 KM/200 Nm (Citan 110) i 131 KM/240 Nm (Citan 113).

Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele Diesla i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT (trafi do oferty prawdopodobnie w drugim kwartale 2022 r.).

Wspólnymi atutami wszystkich silników są świetne właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję Overpower/Overtorque, która pozwala na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.

Bezpieczna i komfortowa jazda

Zarówno pusty, jak i załadowany Citan oferuje precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże obciążenia. Furgon został zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy dużym obciążeniu zachowuje na drodze odpowiednią stabilność. Tourer jest zoptymalizowany pod kątem transportu pasażerskiego i dlatego w jego wyposażeniu większy nacisk położono na komfort.


Tworząc w Nowym Citanie systemy wspomagające kierowcę, chcieliśmy wdrożyć także w pojeździe dostawczym filozofię Mercedes-Benz Cars w zakresie ich komfortowego i płynnego działania. Taką płynną interwencję, której kierowca początkowo prawie nie zauważa, oferuje ESP, a także wspomaganie ruszania pod górę i asystent bocznego wiatru
– mówi Dirk Hipp, kierownik projektu strategicznego i główny inżynier Mercedes-Benz Small Vans.
Wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach osobowych Mercedesów, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy, dzięki czemu jest szczególnie komfortowy.


Nowy Citan jest standardowo wyposażony w Asystenta ruszania pod górę, Asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu Attention Assist oraz połączenie alarmowe. Standardowych systemów asystujących w Tourerze jest jeszcze więcej: Aktywny asystent układu hamulcowego, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego punktu i Asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych.

Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym Distronic, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także Aktywny asystent układu kierowniczego, który pomaga kierowcy utrzymać auto na środku pasa ruchu (obydwa systemy będą prawdopodobnie dostępne w drugim kwartale 2022 r.).

Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelami kierowcy i pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. Pasażerów chroni aż siedem poduszek powietrznych, natomiast furgon jest standardowo wyposażony w 6 (przednie poduszki dla kierowcy i pasażera, poduszki nadokienne i boczne na klatkę piersiową).

W cyfrowym świecie

Dla nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje samouczącego się systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą 7-calowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”, który potrafi zrozumieć zwroty potoczne (użytkownicy nie muszą uczyć się określonych poleceń). Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).

Ponadto Citan jest fabrycznie przygotowany do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Dzięki temu właściciele auta są zawsze z nim połączeni, niezależnie od tego, gdzie się znajdują (w zależności od zasięgu sieci komórkowej). Ważne informacje są dla nich zawsze dostępne zarówno na pokładzie, jak i poza pojazdem. Mogą także skorzystać z kilku innych pomocnych funkcji. Np. dzięki możliwości pobrania statusu pojazdu w dowolnym momencie mogą sprawdzić najważniejsze informacje o swoim samochodzie.

Dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X kierowcy mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym i mogą ominąć korki. Dzięki systemowi what3word (w3w) miejsca docelowe można wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów.

Źródło: Mercedes-Benz Vans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels