Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

O zmęczeniu kierowców raz jeszcze...

Utworzona: 2021-06-15


Zdaniem IRU, opublikowany na początku czerwca br., raport Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) na temat zmęczenia kierowców i bezpieczeństwa ruchu drogowego nie trafia w sedno.

Przedstawicie IRU są rozczarowani faktem, że ETF opublikowała raport na temat bezpieczeństwa, a więc kwestii, która stanowi najważniejszą wspólną troskę, bez konsultacji z nimi w kontekście wspólnego partnerstwa dotyczącego dialogu społecznego.

IRU i jej członkowie utrzymują ścisłą współpracę z organizacjami związkowymi w ramach wielu wspólnych projektów, działań i wydarzeń. Wraz ze spedytorami i związkami zawodowymi, w tym ETF i Międzynarodową Federacją Pracowników Transportu (ITF), połączyło siły, aby uchwalić kartę postulatów w celu poprawy traktowania kierowców w miejscach dostaw. W zeszłym miesiącu występowało razem z ITF na szczycie Międzynarodowego Forum Transportu, zwracając uwagę na sprawy kierowców. W roku 2019 IRU i ETF podjęły współpracę na rzecz bezpieczniejszych parkingów dla kierowców, uzyskując zobowiązanie finansowe w wysokości 60 mln EUR w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę”.

Ich zdaniem, bezpieczeństwo jest priorytetem wszystkich przewoźników drogowych, zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi. Istotne jest, aby kierowcy i firmy działały zgodnie z prawem, na przykład w zakresie przestrzegania czasu odpoczynku.

Ustawodawstwo ma na celu zapobieganie wszelkiego rodzaju zmęczeniu, a pracodawcy muszą i generalnie działają zgodnie z prawem. Jeżeli konieczne jest dostosowanie przepisów w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy kierowców, związki zawodowe i pracodawcy powinni współpracować z organami regulacyjnymi w celu zmiany przepisów, a następnie zapewnienia ich skutecznego egzekwowania.

ETF powinna nadal korzystać ze swojego mandatu partnera społecznego i współpracować z IRU w ramach grup roboczych działających w ramach dialogu sektora społecznego. Publikowanie raportu zawierającego wiele bezpodstawnych lub nadmiernie uogólnionych zaleceń dla przewoźników przynosi efekt przeciwny do zamierzonego.

Stwierdzenia takie jak „niewystarczające wysiłki operatorów w zakresie modernizacji flot” (europejscy operatorzy mają już przeciętnie najmłodsze floty na świecie) oraz apele o zmniejszenie popytu na „dostawy dokładnie na czas” (których domagają się klienci, europejskie przedsiębiorstwa i obywatele) w niczym nie pomagają i ignorują złożoność i powagę wyzwań.

Branża transportu drogowego ma kluczowe znaczenie dla świadczenia usług w zakresie mobilności i logistyki w Europie, podobnie jak w innych krajach. W czasie pandemii kierowcy zawodowi każdego dnia wykonywali swoją pracę jak prawdziwi bohaterowie, zapewniając funkcjonowanie gospodarek i łańcuchów dostaw. Ich warunki pracy, wsparcie i szacunek zależą od pragmatycznych i dobrze przemyślanych wysiłków postawy wszystkich zainteresowanych stron, które zapewnią skuteczne egzekwowanie przepisów.

Zmęczenie kierowców zawodowych...

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels