Chociaż Komisja Europejska wyjaśniła już wiele nowych przepisów, branża nadal ma wątpliwości co do wielu obszarów, w których brakuje jasności. Rozumienie, wdrażanie i egzekwowanie przepisów MP1 w taki sam sposób ma kluczowe znaczenie zarówno dla przewoźników, jak i organów odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa. IRU jest nadal jednym z kluczowych promotorów wysiłków na rzecz spójnej interpretacji i stosowania przepisów regulujących transport drogowy w całej Europie, w tym dalszego doprecyzowywania zasad delegowania, takich jak scenariusze dotyczące wymiany kierowców i naczep oraz transportu kombinowanego. Po wyjaśnieniu podstawowych scenariuszy w pierwszej połowie roku Komisja powinna zająć się bardziej skomplikowanymi przypadkami w drugiej połowie 2024 r powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Istotnym problemem stojącym przed branżą jest wdrożenie na szczeblu krajowym przepisów Pakietu dotyczących wynagrodzeń dla kierowców delegowanych. Oczekuje się już, że przewoźnicy będą przestrzegać nowych zasad w wynagradzaniu kierowców oddelegowanych do krajów przyjmujących. Jednak krajowe przepisy dotyczące wynagradzania są często bardzo niejasne.
Pomimo obowiązków prawnych, które już teraz są wiążące dla przewoźników i państw członkowskich, zarówno przewoźnicy jak i kierowcy w dalszym ciągu mają poważne trudności ze zrozumieniem i stosowaniem skomplikowanych przepisów krajowych dotyczących wynagrodzeń minimalnych. Wraz z Europejską Federacją Pracowników Transportu, IRU zwróciła się do Komisji Europejskiej o wyposażenie państw członkowskich, operatorów i kierowców w kalkulator, a także odpowiednie szablony i wytyczne, aby umożliwić stosowanie przepisów dotyczących delegowania kierowców.
Ponadto w ramach finansowanego przez UE projektu TRACE 2 – którego celem jest promowanie jednolitego rozumienia oraz zharmonizowanego wdrażania i egzekwowania PM1 – opracowano zestaw wytycznych w tym zakresie, które mają służyć jako wiarygodny punkt odniesienia w kwestiach stosowania przepisów Pakietu Mobilności 1.
Źródło: IRU