W Ameryce Północnej Daimler Truck ma bardzo silną pozycję i osiąga wysoką rentowność z 40-procentowym udziałem rynkowym w segmencie pojazdów ciężarowych dużej ładowności. Ostatnie wyniki uzyskiwane na innych rynkach regionalnych są mniej zadowalające. Konieczna będzie zatem znaczna poprawa rentowności regionalnej w Europie, Brazylii i Azji.
Cel – zwiększenie rentowności i zysków
Celem finansowym jest zwiększenie rentowności i zysków oraz wypracowanie wysokiej wartości dodanej dla akcjonariuszy po uniezależnieniu się firmy. Ogłoszono plany redukcji kosztów stałych, nakładów inwestycyjnych oraz wydatków na badania i rozwój o 15% do 2025 roku (względem poziomu z roku 2019). Redukcja kosztów stałych obejmie m.in. zmniejszenie kosztów osobowych w Mercedes-Benz Trucks o 300 mln euro do 2022 r.Daimler Truck skoncentruje się mocniej na najbardziej dochodowych segmentach i regionach, co oznacza m.in. położenie nacisku na segment pojazdów ciężkich w głównych regionach, a także przesunięcie inwestycji z konwencjonalnych napędów z silnikami spalinowymi na napędy elektryczne. Firma dostrzega również ogromny potencjał wzrostu w sektorze usługowym i będzie dążyć do zwiększenia przychodów pochodzących z portfela usług z obecnego poziomu 30% do 50% w roku 2030.
Nasza misja jako niezależnej firmy jest oczywista – będziemy wytyczać drogę do transportu bezemisyjnego poprzez przyspieszenie rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym i na ogniwa paliwowe. Znacząco zwiększymy swoją rentowność. Chcemy osiągnąć najlepszy wynik w każdym z regionów. Poszczególne regiony muszą stać się konkurencyjne, a my jesteśmy gotowi wdrożyć odpowiednie środki do realizacji tego celu. Jesteśmy przygotowani do podejmowania trudnych decyzji dla obniżenia naszych kosztów stałych i dalszej poprawy wyników finansowych
– powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG.
Współpraca z partnerami
W myśl założeń strategii technicznej, firma ograniczy inwestycje w konwencjonalne układy napędowe, podejmując w tym zakresie współpracę z partnerami. Przykładem – partnerstwo z firmą Cummins w dziedzinie silników średniej mocy i poszukiwanie kolejnych firm do współdziałania w obszarze silników do ciężkich pojazdów użytkowych.W perspektywie do 2025 r. większość nakładów przeznaczanych na badania i rozwój skierowanych zostanie na rozwiązania techniczne związane z pojazdami bezemisyjnymi – zarówno z akumulatorowym napędem elektrycznym (BEV), jak i na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV).
Daimler Truck ma szerokie portfolio pojazdów użytkowych z akumulatorowym napędem elektrycznym. W codziennej eksploatacji są: FUSO eCanter, Freightliner eCascadia i eM2, Mercedes-Benz eActros i eCitaro oraz autobus szkolny Thomas Built Buses Jouley. W przyszłym roku na rynek wejdzie kolejny pojazd bateryjny: Mercedes-Benz eActros LongHaul o zasięgu ok. 500 km. Firma dąży do uzyskania zasięgu do 800 km przez ciężarówkę z napędem BEV następnej generacji.
Ogłoszono przedsięwzięcia partnerskie w zakresie techniki akumulatorowej i infrastruktury ładowania. Firma Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) będzie dostarczać akumulatory litowo-jonowe do eActrosa LongHaul, którego gotowość do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024. Wysoka gęstość energii, niezwykle długa trwałość i możliwość szybkiego ładowania – to główne zalety tych baterii. Obie firmy zamierzają wspólnie opracować jeszcze bardziej zaawansowane akumulatory następnej generacji do zastosowań w samochodach ciężarowych. Daimler Truck rozpoczął również działania związane z infrastrukturą ładowania na kluczowych rynkach Europy i Ameryki Północnej.
Spółka ogłosiła nowe partnerstwo z firmą Shell New Energies NL B.V., aby przyspieszyć wprowadzenie na europejskie drogi samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe. Partnerzy planują stworzenie infrastruktury tankowania wodoru oraz wyposażenie klientów w odpowiedni sprzęt. Shell zamierza uruchomić od 2024 r. sieć stacji tankowania zielonego wodoru pomiędzy trzema zakładami produkcyjnymi w holenderskim Rotterdamie oraz Kolonii i Hamburgu. W 2025 r. Daimler Truck chce przekazać klientom pierwsze samochody ciężarowe dużej ładowności z napędem wodorowym. W połowie dekady wodorowy korytarz transportowy ma liczyć 1,2 tys. km długości.
Źródło: Daimler Truck AG