Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nie można dopuścić do dyskryminacji kierowców!

Utworzona: 2021-02-13


Kraje UE zgodziły się zaostrzyć ograniczenia w podróżowaniu w obliczu trzeciej fali pandemii, ewentualnego wzrostu liczby zakażonych i bardziej zjadliwych szczepów wirusa.

Rządy UE zgromadziły się na spotkaniu Rady Europejskiej, aby przyjąć dwa zalecenia dotyczące skoordynowanego podejścia do ograniczeń swobodnego przepływu osób i towarów w UE oraz pracowników transportu spoza UE.

Ponieważ pracownicy transportu w UE są uznawani za pracowników kluczowych i nie podlegają testom ani kwarantannie w UE, IRU jest zaniepokojona tym, że Rada Europejska ustanawia podwójne standardy dla kierowców przybywających z krajów trzecich, wobec których rządy UE mogłyby wprowadzić obowiązek wykonywania testów antygenowych. Spowoduje to niepotrzebne zablokowanie łańcuchów dostaw i stworzy wąskie gardła na zewnętrznych granicach UE, na przykład między Bułgarią a Turcją.

Zasada zielonych pasów potwierdzona w UE

IRU z zadowoleniem odnotowuje, że Rada Europejska wzmocniła w swoim zaleceniu zasadę zielonych pasów w ruchu wewnątrz EU, uwzględniając apel zawarty w liście otwartym IRU do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli Von der Leyen. Zasadniczo pracownicy transportu w UE nie będą musieli przedstawiać negatywnych wyników testów przed wjazdem do innych krajów UE ani odbywać kwarantanny po przyjeździe, aby utrzymać płynne funkcjonowanie łańcucha dostaw.

IRU wzywa rządy UE do przestrzegania zaleceń Rady Europejskiej. Byliśmy już świadkami chaosu, do jakiego doszło w grudniu w Wielkiej Brytanii, po wprowadzeniu przez Francję wymogu testów dla pracowników transportu, co doprowadziło do zablokowania kluczowego szlaku handlowego. Powtórzenie tego scenariusza w całej UE miałoby katastrofalne skutki powiedziała Raluca Marian, delegat generalny IRU przy UE.

Jednak pomimo tego zalecenia Rady, na granicach między Hiszpanią a Portugalią oraz Francją a Belgią doszło już do niepokojących sytuacji z powodu braku wydzielonych pasów ruchu dla ciężarówek. W rezultacie ciężarówki stają w kolejkach z powodu kontroli podróżnych, mimo że są oni zwolnieni z obowiązku wykonywania testów.

Dyskryminacja pracowników transportu przybywających z krajów trzecich

Rada zaleciła również zaostrzenie przepisów dotyczących transportu towarów pochodzących z krajów spoza UE. Państwa członkowskie mogą teraz wymagać, aby pracownicy zatrudnieni w transporcie, którzy pochodzącą z kraju, „w którym wykryto wysoką częstość występowania niepokojących wariantów wirusa”, przed wyjazdem uzyskali ujemny wynik testu antygenowego. Zwiększa to niepewność i ryzyko, ponieważ wszystko zależy od oceny podjętej przez władze każdego kraju. IRU jest szczególnie zaniepokojona faktem, że różne traktowanie pracowników transportu przybywających z krajów trzecich doprowadzi do znacznych zatorów na zewnętrznych granicach UE.

Na granicy między UE a Turcją 50% wszystkich ciężarówek wyjeżdżających i wjeżdżających do UE jest zarejestrowanych w UE. Jeśli „możliwość” stanie się rzeczywistością, a kierowcy przyjeżdżający z Turcji będą musieli przedstawiać negatywne wyniki testów na granicach, łańcuchy dostaw w UE będą poważnie zagrożone podsumowała Raluca Marian.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels