Automatyzacja i sztuczna inteligencja w centrum logistycznym
Centrum oddane do użytku 24 lipca br. zostało wyposażone w kompleksowy zautomatyzowany system zarządzania towarami, oparty na bezemisyjnych, autonomicznych pojazdach oraz robotach. Należą do nich wyposażone w sztuczną inteligencję ramiona robotyczne, które zdejmują produkty z palet, oraz bezzałogowe wózki widłowe AGF (Automated Guided Vehicle). Aby zapewnić im płynność pracy, magazyn został wyposażony w odpowiednio przystosowane regały i szyny oraz sieć specjalnie oznaczonych ścieżek, które ułatwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się.Transport towarów do i z centrum AEON Fukuoka XD również jest w znacznym stopniu zautomatyzowany dzięki opracowanemu przez Toyotę systemowi E-TOSS, opartemu na łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym. 15% floty obsługującej centrum stanowią lekkie ciężarówki Toyoty zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, które podczas pracy nie emitują spalin, a jedynie czystą wodę.
Wzrost wydajności i redukcja emisji dwutlenku węgla
Współpraca AEON z CJPT i Toyotą rozpoczęła się w kwietniu 2021 r. Nowoczesne rozwiązania techniczne i organizacyjne przyniosły znaczną poprawę wydajności: o 10% udało się skrócić czas pracy ciężarówek potrzebny do wykonania tych samych zadań, co przełożyło się na 10-procentową redukcję emisji CO2. Od września 2022 r. zakres wspólnych działań został rozszerzony o hurtowników i dostawców koncernu AEON, co doprowadziło do szerokiej współpracy międzybranżowej i usprawnienia całego łańcucha dostaw.Współpraca partnerów będzie kontynuowana w celu dalszej optymalizacji procesów logistycznych i dekarbonizacji aż do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Plany firmy obejmują redukcję emisji CO2 o 35% do 2030 roku. Będzie to możliwe za sprawą automatyzacji operacji logistycznych oraz poprzez skrócenie tras pokonywanych przez ciężarówki. To pomoże zmniejszyć obciążenie pracą i zwiększyć produktywność. Do redukcji emisji przyczyni się również rozbudowa floty lekkich ciężarówek FCEV oraz innych niskoemisyjnych pojazdów.
Japonia stawia na transport wodorowy
Prefektura Fukuoka to wysoko uprzemysłowiony region, w którym operuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii. W 2022 r. władze prefektury zawarły porozumienie z Toyotą i CJPK w kwestii rozbudowy transportu wodorowego. Zgodnie z umową, do przedsiębiorstw i instytucji państwowych trafiają samochody osobowe i ciężarówki na ogniwa paliwowe. Pojazdy z napędem wodorowym będą także wykorzystywane w regionalnym transporcie publicznym. Istotnym elementem kontraktu jest też rozbudowa i rozwój infrastruktury tankowania wodoru. Toyota, przypomnijmy, jest producentem aut osobowych, ciężarówek i autobusów na ogniwa paliwowe oraz modułów napędowych wykorzystywanych w transporcie morskim, kolejowym i przemyśle.Źródło: Toyota