Zapewnienie możliwości szybkiego tankowania wodoru do samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych jest jednym z wyzwań związanych z rozbudową infrastruktury. Nowa technologia Twin Mid Flow wykorzystuje podwójną dyszę o zwiększonym przepływie, która zdecydowanie skraca czas uzupełniania paliwa. W przypadku ciężarówek zbiornik wodoru uda się wypełnić w około 10 minut, a czas tankowania samochodów dostawczych ma skrócić się do 5 minut. Według szacunków, ciągnik siodłowy będzie mógł uzupełnić w 8 minut paliwo, które pozwoli pokonać 40-tonowemu zestawowi ciężarowemu nawet 600 km, natomiast 12-minutowe tankowanie przełoży się na 900 km zasięgu.
Gra toczy się również o niższe koszty budowy stacji tankowania wodoru. Ich obniżenie pozwoli przyspieszyć realizację celów wyznaczonych przez Unię Europejską w rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które zakłada, że do 2030 roku w sieci drogowej TEN-T publicznie dostępne stacje tankowania wodoru będą rozmieszczone maksymalnie co 200 km.
W ramach porozumienia Toyota dostarczy stanowisko testowe oraz ciężarówkę wyposażoną w technologię Twin Mid Flow. Firmy Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE opracują stację tankowania kompatybilną z tym rozwiązaniem, które zostanie przetestowane w ramach projektu RHeaDHy w czwartym kwartale 2025 roku.
Żeby przyczynić się do rozwoju ekosystemu wodorowego, Toyota współpracuje z partnerami biznesowymi, którzy pracują nad innowacyjnym zastosowaniem naszych zestawów zaawansowanych ogniw paliwowych na jak najszerszą skalę. Rozwój technologii Twin Mid Flow to kolejny krok na drodze do upowszechnienia technologii wodorowych. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego partnerstwaPrezentowane na zdjęciu dystrybutory wodoru nie są rozwiązaniem, które zostanie opracowane przez Hydrogen Refueling Solutions w ramach projektu RHeaDHy.
powiedział Thiebault Paquet, wiceprezydent Toyota Motor Europe ds. badań i rozwoju.
Źródło: Toyota