Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Dobry biegły sądowy o specjalizacji transportowej może zmienić jakość wyroków dla branży TSL

Utworzona: 2025-04-22


Sąd jest odpowiedzialny za rozpatrywanie spraw dotyczących transportu, w tym także rozliczania wynagrodzenia kierowców. Specjalizacja ta obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych z płacami i warunkami pracy kierowców, w tym również kwestie dotyczące wynagrodzeń za nadgodziny, prace w delegacji oraz diety.

Biegły sądowy o specjalizacji transportowej, poza rozliczeniem wynagrodzeń kierowców, zajmuje się także czasem pracy i odpoczynków oraz analizą przepisów dotyczących regulacji czasu pracy kierowców oraz odpoczynków, które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Jego wiedza obejmuje zarówno krajowe, jak i międzynarodowe regulacje, takie jak przepisy Unii Europejskiej dotyczące czasu pracy kierowców.

Biegłym sądowym w obu tych zakresach jest Wojciech Romaniuk, prezes Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu oraz prezes MaWo Group. Doświadczony konsultant w branży transportowej. Doradza na rynku firm transportowym od 20 lat. Specjalizuje się w rozliczaniu czasu pracy kierowców. Jest orędownikiem zmiany przepisów w sferze diet i ryczałtów dla zawodowych kierowców. Uważa, że dzisiejszy stan faktyczny jest niekorzystny zarówno dla przedsiębiorców transportowych, jak i kierowców. Próbuje skupić największych pracodawców transportowych przy swoim pomyśle i doprowadzić do realnych zmian w przepisach dotyczących transportu. Jest pomysłodawcą powołania Stowarzyszenia „Ambasador Polskiego Transportu”, które ma faktycznie zintegrować polski transport oraz realnie lobbować na jego rzecz i wpływać na zmiany legislacyjne ułatwiające funkcjonowanie polskich firm transportowych.

Biegły sądowy, który zna się na swojej profesji, to już połowa sukcesu. Ekspertów z dziedziny rozliczeń kierowców nie ma wielu, którzy są biegłymi i ich analiza danych w formie opinii jest brana pod uwagę przez Sędziów. Transport to złożony i trudny temat, a rozliczenia kierowców są jedyne w swoim rodzaju i dotyczą u nas tylko tej jednej branży. Biegły sądowy sporządza opinie w oparciu o materiał dowodowy, który znajduje się w aktach. Na jej podstawie wydawany jest wyrok. Życie sądowe pokazuje, że im specjalizacja jest bardziej nietypowa, w rozumieniu powszechna, tym taka opinia ma większą wagę mówi biegły sądowy, Wojciech Romaniuk.

W swojej pracy biegły ten współpracuje z sądami, organami administracji i innymi podmiotami związanymi z transportem drogowym. Dzięki jego wiedzy i doświadczeniu może pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych problemów związanych z transportem drogowym oraz dostarczyć niezbędnych informacji decydentom w procesie sądowym. W przypadku sporów dotyczących wynagrodzenia kierowców, sąd transportowy bierze pod uwagę specyfikę pracy w transporcie, w tym ryzyka związane z wykonywaną pracą oraz specyficzne warunki pracy, takie jak długość podróży i przebywania poza miejscem zamieszkania. Sąd zajmuje się również sporami dotyczącymi umów o pracę kierowców oraz konsekwencjami niewywiązania się z obowiązków pracodawcy w zakresie wypłaty wynagrodzenia. Ma również możliwość zabezpieczenia roszczeń kierowców w postaci zajęcia wynagrodzenia, co może być szczególnie istotne w przypadku nieuczciwych pracodawców lub nadmiernych zaległości w wypłacie wynagrodzenia. Sąd może również zajmować się sprawami dotyczącymi innych form wynagrodzenia kierowców, takich jak prowizje, premie czy dodatkowe świadczenia, jeśli są one związane z pracą w transporcie. Specjalista transportowy w zakresie rozliczania wynagrodzenia kierowców musi być dobrze zaznajomiony z przepisami prawa pracy oraz przepisami dotyczącymi transportu drogowego, w tym przepisami międzynarodowymi. Musi także prowadzić bieżącą analizę orzecznictwa i zmian w przepisach, aby móc skutecznie rozpatrywać sprawy związane z płacami kierowców.

Do obowiązków biegłego o specjalizacji transportowej z zakresu rozliczeń wynagrodzeń kierowców oraz czasu pracy i odpoczynków należy: analiza dokumentacji związanej z czasem pracy, takich jak tachografy, karty kierowców czy harmonogramy pracy, aby stwierdzić, czy normy dotyczące czasu pracy i odpoczynków były przestrzegane oraz ocena, jak naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynków mogły wpłynąć na bezpieczeństwo drogowe, a także na zdrowie i kondycję kierowców, a także przygotowywanie opinii biegłego w sprawach sądowych dotyczących naruszeń przepisów czasu pracy, co może mieć wpływ na odpowiedzialność kierowców i przewoźników w wypadkach oraz incydentach drogowych.

Opinię prawną opracowuję na podstawie akt sprawy i dowodów, które zawiera, a także dokumentów księgowych i kadrowych, zeznań świadków i stron postępowania. Najwięcej kłopotów sprawia rodzaj umowy zawartej pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Często jest tak, że zeznania stron nijak się mają do faktycznych warunków podpisanej umowy. I w takich wypadkach należy poddać dogłębnej analizie taką umowę. Zdarza się też, że osoby zapominają o tym, że umowa zawarta ustnie też jest wiążąca. Pamiętajmy, że my – biegli, interpretujemy istniejące prawo i wydajemy na podstawie tego prawa opinię, która może zadecydować o przyznaniu lub nie, dużych kwot. Życie pokazuje, że uczestnicy branży transportowej trafiają na salę sądową najczęściej z powodu wynagrodzenia kierowcy oraz zwrotów za poniesione koszty wyjaśnia Wojciech Romaniuk.

Sąd może również odwoływać się do opinii ekspertów z zakresu transportu oraz specjalistów z dziedziny rachunkowości i finansów, jeśli zachodzi taka potrzeba. W razie potrzeby, od wyroków sądowych w sprawach dotyczących rozliczania wynagrodzenia kierowców można odwołać się do wyższych instancji, tj. sądu apelacyjnego lub Sądu Najwyższego. Wniosek z powyższego jest taki, że sąd o specjalizacji w rozliczaniu wynagrodzenia kierowców jest niezbędnym elementem systemu przestrzegania praw kierowców i zapewnienia im godziwych warunków pracy w transporcie. Jest to również ważne dla zapewnienia uczciwej konkurencji na rynku transportowym oraz zapewnienia bezpieczeństwa drogowego.

Doświadczenie pokazuje, że najczęstsze błędy po stronie właścicieli firm transportowych to nieprawidłowo prowadzone rozliczenia kierowców i kadry. Ta sfera jest traktowana często po macoszemu. Nie przywiązują wagi do tego kto to robi i czy jest to rozliczane zgodnie z przepisami i stanem faktycznym. Poza tym, dzisiaj dostęp do informacji jest powszechny i kierowcy są bardziej świadomymi pracownikami i chcą walczyć o swoje prawa. Czasami mają rację, a czasami nie, jak to w życiu bywa. Ale każdy pracodawca musi mieć świadomość, że do sądu może wnieść o rozstrzygnięcie każdy pracownik podsumowuje Romaniuk.

źródło: Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels