Kluczowa zmiana dotyczy zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej zestawów drogowych do 44 ton, co wpisuje Hiszpanię w grono już 13 państw Unii Europejskiej, które przyjęły podobne rozwiązania.
Zgodnie z nowymi przepisami, 44-tonowe zestawy będą mogły być wykorzystywane w krajowym transporcie towarów, natomiast w przypadku przewozów międzynarodowych, konieczne będzie jeszcze wdrożenie unijnej dyrektywy regulującej masę i wymiary pojazdów. Zmiany wejdą w życie trzy miesiące po publikacji, czyli w październiku 2025 roku.
Nowe rozporządzenie przewiduje także:
🚩 Zwiększenie maksymalnej wysokości pojazdów do 4,5 metra – w określonych przypadkach, takich jak transport słomy, żywych zwierząt czy dostawy przemysłowe na dystansie poniżej 50 km.
🚩Ułatwienia w użytkowaniu długich zestawów typu Euro Combi i Duo Trailer o długości do 32 metrów i masie całkowitej do 72 ton.
Choć zmiany są istotne z punktu widzenia nowoczesnej logistyki, ich bezpośredni wpływ na hiszpański rynek będzie ograniczony – jak wskazują raporty branżowe, z nowych przepisów skorzysta głównie transport paliw, minerałów i materiałów budowlanych. Według szacunków, przewozy tymi pojazdami będą odpowiadać za ok. 12% całkowitej liczby przejechanych kilometrów w krajowym transporcie drogowym w Hiszpanii.
Pełna treść rozporządzenia dostępna jest na stronie BOE
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-08-10