Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Więcej ładunku, mniej kursów. Hiszpania stawia na 44 tony

Utworzona: 2025-08-10


Hiszpański sektor transportu drogowego szykuje się do ważnych zmian legislacyjnych. W Dzienniku Urzędowym BOE z 23 lipca 2025 r. opublikowano rozporządzenie ministerialne, które wprowadza istotne modyfikacje ogólnych przepisów dotyczących masy i wymiarów pojazdów ciężarowych.

Kluczowa zmiana dotyczy zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej zestawów drogowych do 44 ton, co wpisuje Hiszpanię w grono już 13 państw Unii Europejskiej, które przyjęły podobne rozwiązania.

Zgodnie z nowymi przepisami, 44-tonowe zestawy będą mogły być wykorzystywane w krajowym transporcie towarów, natomiast w przypadku przewozów międzynarodowych, konieczne będzie jeszcze wdrożenie unijnej dyrektywy regulującej masę i wymiary pojazdów. Zmiany wejdą w życie trzy miesiące po publikacji, czyli w październiku 2025 roku.

Nowe rozporządzenie przewiduje także:
🚩 Zwiększenie maksymalnej wysokości pojazdów do 4,5 metra – w określonych przypadkach, takich jak transport słomy, żywych zwierząt czy dostawy przemysłowe na dystansie poniżej 50 km.
🚩Ułatwienia w użytkowaniu długich zestawów typu Euro Combi i Duo Trailer o długości do 32 metrów i masie całkowitej do 72 ton.

Choć zmiany są istotne z punktu widzenia nowoczesnej logistyki, ich bezpośredni wpływ na hiszpański rynek będzie ograniczony – jak wskazują raporty branżowe, z nowych przepisów skorzysta głównie transport paliw, minerałów i materiałów budowlanych. Według szacunków, przewozy tymi pojazdami będą odpowiadać za ok. 12% całkowitej liczby przejechanych kilometrów w krajowym transporcie drogowym w Hiszpanii.

Pełna treść rozporządzenia dostępna jest na stronie BOE

Źródło: Fenadismer
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels