Stworzyliśmy jasne ramy prawne dla testowania zdalnie sterowanych pojazdów na drogach publicznych. W pięcioletniej fazie próbnej umożliwiamy wprowadzanie innowacji, nie tracąc z oczu kwestii bezpieczeństwa i odpowiedzialności podkreśla Christian Hirte, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu.Nowe przepisy pozwolą na rozwój technologii, która może wspierać eksploatację pojazdów autonomicznych – m.in. przez zdalne przejęcie kontroli w skomplikowanych sytuacjach drogowych. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 grudnia 2025 roku i rozpocznie się nim pięcioletni pilotaż.
Nowe możliwości w transporcie i logistyce
Zdalnie sterowane pojazdy mogą odegrać istotną rolę w rozwoju takich usług jak:🚩 car sharing - dzięki zdalnemu „dojazdowi” pojazdu do kolejnego klienta,
🚩 zdalnie sterowane taksówki - bez kierowcy na pokładzie, elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb,
🚩 transport publiczny w miastach - także w obszarach o niskim natężeniu ruchu,
🚩 logistyka i transport towarowy - automatyzacja operacji i wzrost efektywności dzięki zdalnemu kierowaniu flotą pojazdów.
Rozporządzenie StVFernLV ma charakter przełomowy dla przyszłości zautomatyzowanego i zdalnego transportu. Stanowi jednocześnie fundament pod przyszłe stałe rozwiązania legislacyjne, które mają na celu wspierać nowoczesną mobilność przy zachowaniu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Źródło: BMV.de