Zgodnie z przewidywaniami, konserwatywna Unia Chrześcijańsko-Demokratyczna (CDU) zdobyła największą liczbę głosów w ostatnich wyborach powszechnych, uzyskując 28,5% głosów. Wygrana oznacza zmianę priorytetów gospodarczych, które mogą wpłynąć na działalność przewoźników i firm logistycznych działających na niemieckim rynku. Partia zapowiadała w kampanii wyborczej ograniczenie biurokracji, obniżenie podatków oraz kosztów energii, co mogłoby pobudzić gospodarkę i zwiększyć zapotrzebowanie na usługi transportowe. Jednak ambitny cel wzrostu gospodarczego na poziomie 2% rocznie może okazać się trudny do osiągnięcia. Dodatkowym wyzwaniem mogą być cła na europejski import, które zapowiada Donald Trump. Niemcy, jako kluczowy eksporter, będą musiały dostosować się do ewentualnych nowych barier handlowych, co wpłynie na strukturę i kierunki przewozów międzynarodowych.
Niepewność dotyczy również relacji z Chinami. Niemiecki przemysł jest silnie związany z chińską gospodarką, a wprowadzenie ceł na chińskie pojazdy elektryczne przez UE może wywołać reakcję Pekinu. Firmy logistyczne obsługujące import i eksport między Niemcami a Chinami muszą liczyć się z możliwymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw.
Ważnym punktem programu CDU jest także deregulacja, w tym potencjalne uchylenie niemieckiej ustawy o łańcuchu dostaw (LkSG), która nałożyła na firmy obowiązek monitorowania warunków pracy i przestrzegania praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Jeśli CDU zrealizuje swoje zapowiedzi, niemieckie firmy transportowe i logistyczne mogą liczyć na mniejsze obciążenia administracyjne. Z drugiej strony, nawet jeśli LkSG zostanie wycofana, w ciągu najbliższych dwóch lat wejdzie w życie unijna dyrektywa CS3D, która może na nowo nałożyć podobne obowiązki.
Sytuacja polityczna w Niemczech będzie miała także wpływ na transport związany z odbudową Ukrainy. Jeśli dojdzie do porozumienia pokojowego, niemieckie firmy mogą odegrać kluczową rolę w procesie odbudowy infrastruktury, co przełoży się na większy ruch towarowy i wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. Jednocześnie CDU może stanąć przed trudnym zadaniem zwiększenia niemieckich wydatków na obronność, co mogłoby pośrednio wpłynąć na sektor logistyczny, zwłaszcza jeśli rząd zdecyduje się na większe inwestycje w infrastrukturę.
Źródło: Ti-insight
Utworzona: 2025-03-11