Na arenie międzynarodowej producent umocnił swoją pozycję w Turcji i utrzymał ją w krajach Afryki i Bliskiego Wschodu. Ponadto odnowił partnerstwo jako oficjalny dostawca ciężarówek dla Organizacji Narodów Zjednoczonych na kolejne trzy lata (+2 lata opcjonalnie).
Na rynku używanych ciężarówek Renault Trucks odnotowało znaczny wzrost, sprzedając 7127 pojazdów, czyli o 21% więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, w ubiegłym roku na rynku używanych ciężarówek pojawiły się elektryczne ciężarówki francuskiego producenta. Jednocześnie firma uzyskała pierwszą homologację dla zmodernizowanych ciężarówek elektrycznych, co podkreśla jej zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym i zdekarbonizowaną mobilność.
Przyspieszenie w kierunku elektromobilności i zdekarbonizowanej logistyki miejskiej
Renault Trucks oferuje obecnie największy w Europie asortyment pojazdów elektrycznych, od 650-kilogramowych rowerów elektrycznych po 50-tonowe ciężarówki. W segmencie pojazdów elektrycznych >16 t producent zwiększył swój udział w rynku o jeden punkt, osiągając wartość 24,2%, czyli wzrost trzykrotnie wyższy niż średnia rynkowa (penetracja na poziomie 4,6% w porównaniu z 1,5% dla całego sektora w drugiej połowie 2024 roku).Dzięki 36-procentowemu wzrostowi zamówień na ciężarówki elektryczne w 2024 roku (ponad 2000 sztuk), oczekuje się, że także w tym roku firma utrzyma dynamikę w tym segmencie. Nadchodzący rok będzie się wiązał z rozszerzeniem asortymentu w związku z wprowadzeniem na rynek elektrycznego ciągnika siodłowego oferującego zasięg do 600 km oraz lekkich pojazdów użytkowych Flexis.
Firma stosuje również strategię dekarbonizacji we własnych przepływach logistycznych. Od 2024 r. przewozy między fabrykami między Saint-Priest (69) a Bourg-en-Bresse (01) są realizowane przy użyciu ciężarówek elektrycznych. Cel na rok 2030 jest jasny: pełna elektryfikacja transportu między fabrykami.
Kluczowe wyzwanie: przezwyciężenie barier utrudniających wprowadzenie elektrycznych ciężarówek
Chociaż trwa transformacja energetyczna, jej wdrażanie nie odbywa się zgodnie z tradycyjną dynamiką rynkową, w której popyt dyktuje podaż. Motorem postępu są producenci, pobudzani wymogami regulacyjnymi, w tym obowiązkiem redukcji emisji CO2 o 15% do 2025 r. (standard Vecto).Renault Trucks jest przekonany, że konieczne jest przyspieszenie dekarbonizacji sektora w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego. W tym celu konieczne jest stymulowanie popytu i tworzenie korzystnych warunków dla przyjęcia elektrycznych ciężarówek, takich jak:
Zmniejszenie różnicy w całkowitym koszcie posiadania między ciężarówkami elektrycznymi i z silnikiem Diesla poprzez programy zachęt, w tym dopłaty do zakupu lub wsparcie oparte na użytkowaniu (np. preferencyjne stawki opłat drogowych lub wydłużone godziny jazdy w centrach miast dla ciężarówek elektrycznych).
Przyspieszenie rozbudowy publicznej i prywatnej sieci ładowania, wzmocnienie sieci elektroenergetycznej w niektórych krajach europejskich i skrócenie czasu realizacji instalacji.
Stymulowanie popytu poprzez priorytetowe traktowanie ciężarówek bezemisyjnych w kontraktach zamówień publicznych.
W ubiegłym roku francuski producent dostarczył 56 898 pojazdów
Według regionu:Europa: 50 444
Reszta świata: 6454
Według klasy wagowej pojazdu:
Średnie i ciężkie: 36 749
Lekkie: 20 149
Pojazdy elektryczne:
Łącznie: 1628
Średnie i ciężkie: 1003
Lekkie: 625.

Źródło: Renault Trucks