Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W Europie utrzymuje się spadek mocy przewozowych w transporcie drogowym

Utworzona: 2024-06-16


Według najnowszych danych Transporeon, europejski wskaźnik dostępnych mocy przewozowych w transporcie drogowym spadł piąty miesiąc z rzędu, osiągając w maju wartość o 7,0% niższą w ujęciu rok do roku.

W kwietniu wyniósł 99,57. Wartość poniżej 100 oznacza ograniczoną dostępność mocy przewozowych. Od listopada 2022 r. wskaźnik utrzymywał się na poziomie wyższym od 100, co świadczy o tym, że dostępność pojazdów ciężarowych nie stanowiła problemu w ciągu ostatniego roku. Jednak od marca 2023 tempo wzrostu mocy przewozowych stopniowo spadało, co wskazuje zmniejszenie dotychczasowych nadwyżek mocy przewozowych.

W porównaniu z kwietniem dostępność ciężarówek w maju spadła o 4,9%, co jest wynikiem zwiększonego popytu, o czym świadczy wartość indeksu wynosząca 94,67. Najnowsze dane o PKB w strefie euro wskazują na wzrost nieco powyżej prognoz, a wszystkie główne gospodarki radzą sobie nieco lepiej niż zakładano w regionalnej prognozie gospodarczej MFW z kwietnia br. Sytuacja jest wynikiem poprawy nastrojów konsumentów i przedsiębiorców. Dochody gospodarstw domowych opierają się na stabilnych rynkach pracy, które przyczyniły się do wzrostu zarobków.

Co więcej, dwa nadchodzące wydarzenia sportowe, tzn. Igrzyska Olimpijskie w Paryżu i Euro 2024, powodują wzrost wolumenu przewozów we Francji i Niemczech, dwóch głównych gospodarkach Europy, co skutkuje spadkiem mocy przewozowej w drogowym transporcie towarowym. Wzrostowi wolumenu przewozów sprzyja też indeks stawek spotowych, który jest wyższy od indeksu stawek kontraktowych (134,47 vs. 125,42). W maju indeks stawek spotowych wzrósł o 6,8% w porównaniu z kwietniem do 134,47, co stanowi wzrost o 12,5% w ujęciu rok do roku. Wzrost do 125,42 odnotował także indeks stawek kontraktowych, czyli o 3,1% w stosunku do roku poprzedniego i o 0,3% w stosunku do poprzedniego miesiąca.

W przyszłości niedobór mocy przewozowych w połączeniu ze wzrostem popytu konsumenckiego może jeszcze bardziej podnieść stawki spotowe i kontraktowe, podobnie jak miało to miejsce w czerwcu 2022 r.

Źródło: Transport Intelligence
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels