Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

40-lecie 'klasy lekkiej'

Utworzona: 2024-06-23


Czterdzieści lat temu, po międzynarodowej prezentacji prasowej w Rzymie, ciężarówki Mercedes-Benz LN2 zaczęły podbijać segment lekkich samochodów ciężarowych.

Ciężarówki produkowane w latach 1984-1998 zastąpiły serię LP, która od prawie 20 lat była numerem jeden w swoim segmencie. Od czasu wprowadzenia serii LN2, lekkie ciężarówki są wyposażone w przestronną i ponadczasowo zaprojektowaną odchylaną kabinę. „Klasa lekka” obejmowała większy zakres wagowy niż jej poprzednicy: przy masie całkowitej pojazdu wynoszącej od 6,5 do 13 ton (modele 709 do 1320, później nawet do 1524) pokrywała się w dolnym zakresie z samochodem dostawczym Düsseldorf/ Segment T2, a w górnym zakresie z modelem Mercedes-Benz NG/SK. Oprócz transportu na krótkich dystansach, dystrybucji i zastosowaniach w budownictwie, seria LN2 o mocy od 90 do 204 KM z kabiną dalekobieżną wyposażoną w część sypialną, zaspokajała rosnące wymagania tej klasy pojazdów w transporcie dalekobieżnym. Od tego momentu samochody ciężarowe produkowane przez firmę Daimler-Benz obejmowały pełny zakres zastosowań i kategorii wagowych.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem



Ciężarówki serii LN2 zostały zaprojektowane od podstaw. Oferowały większe bezpieczeństwo czynne i wysoki komfort jazdy. Pojazdy miały długość nadwozia porównywalną z ciężarówkami serii LP, krótszy rozstaw osi i wspomaganie kierownicy w standardzie, co zapewniało im większą zwrotność. Postęp techniczny był widoczny we wszystkich elementach pojazdu – od kabiny po układ napędowy, podwozie i hamulce. Po raz pierwszy produkowane seryjnie samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 t były już wyposażone w pełny pneumatyczny układ hamulcowy; umożliwiło to także montaż układu ABS oferowanego przez Daimler-Benz w lekkich ciężarówkach. 4- i 6-cylindrowe silniki OM 364 i OM 366 w tej serii zostały opracowane w celu osiągnięcia dużej prędkości transportowej. Początki optymizacji sięgają OM 312, przodka serii silników 300 z 1949 roku. Kolejną nowością był fakt, że po raz pierwszy w klasie lekkiej zastosowano niskoprofilowe opony, które miały zapewnić bezpieczne prowadzeni w każdych warunkach. Zoptymalizowane prowadzenie obejmowało neutralne właściwości na zakrętach, niezależnie od stanu obciążenia, praktycznie brak ruchów samoczynnych podczas hamowania lub wymijania, precyzyjną stabilność kierunkową i minimalne ruchy toczenia.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem



Kiedy w 1984 roku, po prawie 20 latach produkcji, nowe ciężarówki „klasy lekkiej” zastąpiły poprzednie modele serii LP, był to ogromny krok. Od 709 do 1320 (później nawet do 1524) istniały precyzyjnie stopniowane warianty masy i mocy silnika. Dostępna była też wersja z napędem na wszystkie koła. Nowe modele były w stanie przewyższyć sprawdzoną wysoką rentowność poprzedników serii LP, dzięki większej ładowności, mniejszym zużyciu paliwa oraz obniżonym kosztom konserwacji i napraw. Najpopularniejszy model serii LN2 – 7,5-tonowa ciężarówka o mocy 136 KM i oznaczeniu modelu 814 – należy do Klasycznej Kolekcji Samochodów Ciężarowych Mercedesa-Benza. Na plandece widnieje ówczesny slogan reklamowy związany z premierą rynkową.


Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels