Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przyjazna przestrzeń do pracy w atrakcyjnym opakowaniu

Utworzona: 2024-05-29


Przedstawiciele spółki Q-Service Truck, generalnego importera pojazdów Ford Trucks, zaprosili dziennikarzy branżowych mediów na pierwszą polską prezentację ciężarówek serii F-LINE oraz flagowego ciągnika F-MAX w limitowanej wersji Select - dla wymagających odbiorców.

Marka Ford Trucks obecna jest w skali globalnej w ponad 50 krajach. Do Europy wkroczyła przed pięcioma laty. W przyszłym roku Ford Otosan planuje obecność swoich ciężarówek na wszystkich rynkach Europy Zachodniej. Do polskich klientów pojazdy docierają za pośrednictwem spółki Q-Service Truck. W tej chwili osiągnięto globalny poziom ok. 500 punktów serwisowych, z czego większość zlokalizowana jest w Europie.

Ogólna sprzedaż ciężkich Fordów w 2021 roku wyniosła 18 tys. sztuk, a w 2024 - 25 tys. samochodów. W Polsce zarejestrowanych jest ponad 1900 pojazdów tej marki. Turecka fabryka planuje dalsze zwiększanie produkcji - wraz ze wzrostem sprzedaży ciężarówek. Celem producenta jest dostarczenie klientom różnorodnych rozwiązań w zakresie napędu (bateryjno-elektryczne, ogniwa paliwowe, silniki spalinowe zasilane wodorem).

Pojazd zarabia będąc w ruchu

W tym roku uruchomiono pakiet usług pod nazwą Ford Trucks Care, w tym rozwiązanie Uptime, które ma za zadanie przewidywać i zapobiegać potencjalnym awariom. Oprogramowanie w czasie rzeczywistym sprawdza stan techniczny pojazdu w trakcie eksploatacji. System umożliwia zdalną diagnostykę, a algorytmy predykcyjne służą do przewidywania problemów, zanim spowodują nieplanowane przestoje. W podbramkowej sytuacji klient otrzymuje informację, że konieczna jest wizyta w serwisie. Celem wprowadzenia tego rozwiązania jest ograniczenie o jedną trzecią usterek, które wymagają pomocy assistance, czyli interwencji na drodze.


Nowoczesna sylwetka, wnętrze zachęcające do wejścia

Zastępując serię Cargo nową linią F-LINE specjaliści firmy Ford Otosan inspirowali się wyglądem flagowego ciągnika siodłowego F-MAX, charakteryzującego się nowoczesnym designem, przestronną kabiną oraz wieloma udogodnieniami dla kierowców. Już na pierwszy rzut oka widać duże zmiany w wyglądzie zewnętrznym w porównaniu z poprzednikierm. Ściana przednia została zmodernizowana, zapewniając całej rodzinie pojazdów Ford Trucks spójny wygląd, szczególnie widoczny w takich elementach, jak przedni grill, reflektory i światła przeciwmgłowe nawiązujące do F-MAXa. Nowy kształt lub konstrukcję zyskały szyby boczne (zapewniają kierowcy szerszy kąt widzenia), drzwi, osłony lusterek, błotniki, klamki i stopnie wejściowe. Duże pole widzenia z fotela kierowcy ma niebagatelne znaczenie w aspekcie bezpieczeństwa jazdy.


Projektując elementy wyposażenia wewnętrznego producent postawił przede wszystkim na komfort pracy kierowcy. Deska rozdzielcza została unowocześniona i zyskała w standardzie 9-calowy ekran multimedialny z przyjaznym dla użytkownika interfejsem. Potrzebne w drodze przedmioty można umieścić w większej liczbie schowków, a nowa kierownica oraz przyjemna w dotyku tapicerka siedzeń zwiększają poczucie komfortu kierowcy.

Różne potrzeby, różne zastosowania

Seria F-LINE obejmuje ciągniki siodłowe oraz podwozia drogowe i budowlane - pojazdy przeznaczone są do pracy w transporcie krajowym, dystrybucji towarów i zastosowań specjalistycznych (sektor budowlany, komunalny, służby mundurowe).

Ciągniki siodłowe, występujące w konfiguracjach osi 4x2 i 6x2, dostępne są z silnikiem o pojemności 12,7 litra i mocach 450 i 480 KM. Podwozia drogowe oferowane są w konfiguracjach osi 4x2, 6x2, 6x4 i 8x2 (ten ostatni wariant można wykorzystać np. jako bazę pod ciężką cysternę). Wersja trzyosiowa występuje z tylną osią skrętną i podnoszoną, co ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach i pozwala oszczędzać paliwo podczas jazdy "na pusto". Można wybrać pojazdy z silnikiem 9-litrowym o mocy 330 KM lub 12,7-litrowym o mocy 420 KM. Zabudowane podwozia mogą być wykorzystywane do pracy w dystrybucji towarów (np. chłodnia) oraz jako pojazdy specjalistyczne dla sektora komunalnego lub służb mundurowych, np. straży pożarnej.


Wprowadzono do oferty nową gamę podwozi budowlanych, które występują w następujących konfiguracjach osi: 4x2, 6x4 i 8x4. W tym przypadku wykorzystywane są silniki 9-litrowe (330 KM) lub 12,7-litrowe (420, 450 KM), przy czym najcięższy wariant na 9-tonowe osie przednie. Producent dostarcza podwozia przeznaczone pod różne zabudowy: wywrotkę, betonomieszarkę i pompę do betonu.

Chociaż lżejsze, nie mniej wytrzymałe

Projektując nowy model pojazdu budowlanego, specjalnie na rynek europejski wprowadzono gamę Light o obniżonej masie własnej. Lżejsze pojazdy zapewniają zwiększoną ładowność i mniejsze zużycia paliwa. Dostępne są różne zbiorniki paliwa, przełożenia tylnego mostu oraz różne opony - w zależności od potrzeb użytkownika. Efekt odchudzający uzyskano dzięki modyfikacjom takich komponentów jak hamulce (tarczowe), zawieszenie, zbiorniki (aluminiowe) i obręcze kół (z lekkich stopów). Pojazdy w seryjnym wyposażeniu, oprócz pakietu ADAS, mają elektroniczny układ hamulcowy (EBS), układ stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Lżejsze ciężarówki występują w wariantach osi 6x4 i 8x4 i są przeznaczone pod zabudowy samowyładowcze lub betonomieszarki. W przypadku samochodu trzyosiowego pod wywrotkę uzyskano redukcję masy o 1050 kg, natomiast w czteroosiowym udało się pozbyć 1350 kg. W podwoziach pod wywrotki dodano również dodatkowy, krótszy rozstaw osi, aby zwiększyć uniwersalność pojazdów i polepszyć ich manewrowość, gdy poruszają się także po mieście. Podwozie Light pod betonomieszarkę jest lżejsze w wersji trzyosiowej o 700 kg, natomiast czteroosiowe straciło na wadze 1400 kg.

Technologie w służbie bezpieczeństwa

Seria F-LINE została wyposażona w najnowsze rozwiązania techniczne, które zapewniają bezpieczeństwo i przyjemne wrażenia z jazdy. Spełniają warunki narzucone przez Unię Europejską - są wyposażone w standardzie w pakiet bezpieczeństwa ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Dzięki funkcjonalnościom opartym na wielu czujnikach, takich jak kamery lub radary, kierowcy mogą prowadzić pojazdy bezpieczniej oraz bardziej komfortowo.

System informacji o martwym polu widzenia pomaga kierowcy uniknąć kolizji z pieszymi, rowerzystami lub innymi pojazdami znajdującymi się w martwym polu po prawej stronie. Radar systemu obejmuje obszar rozciągający się na odległość 10 metrów od przedniego zderzaka i 16,5 metra od tylnego zderzaka. System informacji o przeszkodzie w ruchu ostrzega przed rozpoczęciem jazdy sygnałem wizualnym i dźwiękowym o obecności pieszych i rowerzystów w pobliżu pojazdu. Sygnał zatrzymania awaryjnego to funkcja ostrzegająca innych kierowców w sytuacji nagłego hamowania (automatycznie następuje włączenie świateł awaryjnych). System monitorowania ciśnienia emituje ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, jeśli ciśnienie w oponach spadnie poniżej określonego poziomu. Kamera cofania aktywuje się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego. Każdy pojazd jest również przygotowany do zainstalowania blokady alkoholowej zapłonu.

System Ostrzegania Kierowcy wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu do wykrywania ruchów kierownicy i zmian pasa ruchu oraz ostrzega kierowcę za pomocą specjalnego komunikatu widocznego na desce rozdzielczej i dźwięku ostrzegawczego, by uniknąć wypadku spowodowanego utratą koncentracji bądź sennością. Alarm utrzymywania pasa ruchu zapobiega niezamierzonemu zjechaniu przez kierowcę z zajmowanego pasa. System wykorzystuje kamery do wykrywania oznaczeń pasów ruchu i krawędzi drogi, emituje sygnał dźwiękowy, a na wyświetlaczu pojawia się migająca lampka ostrzegawcza. Asystent zapobiegania kolizji wykorzystuje czujniki radarowe i kamery do wykrywania potencjalnych zagrożeń zderzeniem. Zadaniem systemu jest zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich skutków poprzez automatyczne uruchamianie hamowania. Układ może być opcjonalnie wzbogacony o funkcję wykrywania pieszych, która automatycznie uruchamia hamulce, jeśli kierowca nie podejmie żadnych działań, a pojazd może zderzyć się z pieszym.

To nie wszystkie systemy, którą mogą się znaleźć na pokładzie nowej serii pojazdów Ford Trucks. Kierowca może korzystać również z funkcji rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego tempomatu adaptacyjnego z funkcją Stop & Go, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu, aby zachować bezpieczną odległość, a także układu automatyczne przełączającego światła drogowe i mijania podczas jazdy nocą (wykorzystuje kamerę do wykrywania pojazdów).

Select dla tych, co chcą się wyróżniać

Co jakiś czas pojawia się limitowana seria specjalnie wyposażonych egzemplarzy flagowego modelu F-Max do transportu międzynarodowego. Najnowszą, która trafi na rynek w liczbie 400 sztuk, nazwano Select. Dziennikarze mieli okazję obejrzeć z bliska i zasiąść za sterami samochodu ze specjalnym malowaniem nadwozia w czarno-brązowe barwy, atrakcyjnymi elementami graficznymi na osłonach międzyosiowych, czarnymi felgami oraz przednimi i tylnymi światłami przeciwmgłowymi. Wnętrze ciężarówki również utrzymane jest w czarnej kolorystyce z brązowymi dodatkami (m.in. hafty z logiem "Select" na fotelach). Komfort użytkowania pojazdu podnoszą liczne systemy bezpieczeństwa, których pakiet znacznie wykracza ponad wyposażenie ciągników siodłowych, które będzie wymagane w UE od lipca 2024 r. Sercem ciężarówki jest silnik o mocy 500 KM i momencie 2500 Nm.

Więcej informacji o limitowanej wersji ciągnika siodłowego F-MAX Select w artykule z naszego portalu Wyjątkowy_design_dla_prawdziwych_pasjonatów


etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels