Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Inteligentne tachografy: nowe przepisy i obowiązki dla przewoźników

Utworzona: 2024-06-22


Brak rzetelnych informacji i plotki utrudniają wymianę tachografów na nowe inteligentne modele drugiej generacji, ostrzega Continental.

21 sierpnia 2023 r. wszedł w życie obowiązek montowania nowego inteligentnego tachografu 2. Generacji (G2V2) we wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdach ciężarowych w UE. Tachograf drugiej generacji (SMT2) posiada nowe funkcje, takie jak automatyczna rejestracja przekroczeń granicy oraz możliwość zdalnego monitorowania czasu jazdy i odpoczynku przez inspektorów. Pojazdy wyposażone w urządzenia analogowe, cyfrowe lub inteligentne tachografy 1. generacji są obecnie wyposażane w urządzenia G2V2. W ramach serii wywiadów dotyczących nowego tachografu Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego poprosiła firmę Continental o opis procesu wymiany urządzeń i dalszych planów związanych z tą technologią.

Jaką rolę we współczesnej logistyce odgrywają tachografy?

Urządzenia umożliwiają kontrolę przestrzegania przepisów w transporcie drogowym oraz przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa drogowego. Są bezpiecznym i godnym zaufania źródłem danych podczas kontroli zgodności z przepisami, a także dla celów księgowości płacowej, ponieważ znacznie upraszcza obsługę administracyjną kierowców. Tachografy są także niezawodnym źródłem jednoznacznie identyfikowalnych danych kierowcy i pojazdu do optymalizacji procesów biznesowych. W ten sposób ułatwiają automatyzację łańcucha dostaw. Należy podkreślić, że dane rejestrowane przez tachograf spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i są odporne na manipulacje. Wraz z pojawieniem się generacji urządzeń cyfrowych znacznie poprawiła się pewność planowania i efektywność spedytorów, którzy mają szybszy dostęp do danych.

W jaki sposób operatorzy dostosowują się do ciągłych zmian w technologii tachografów i wymaganiach prawnych?

Technologia i przepisy podlegają ciągłym zmianom, aby uwzględnić bardzo dynamiczny postęp w branży TSL oraz stale rosnące natężenie ruchu w Europie. Złożone procesy w branży transportowej doprowadziły do powstania skomplikowanych przepisów, które zapoczątkowały zmiany w regulacjach dotyczących tachografów. Urządzenia pomagają kierowcom i firmom przestrzegać przepisów. Technologia tachografów stale się rozwija, aby sprostać zmieniającemu się otoczeniu legislacyjnemu. Dlatego też zmiany w obsłudze urządzeń są w większości przypadków spowodowane zmianami w ustawodawstwie, a nie w samej technologii. Chociaż tachografy są stale udoskonalane pod względem technologicznym, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, ich użytkownicy zwykle nie zauważają tych ulepszeń. W rzeczywistości nastąpiła tylko jedna radykalna zmiana w technologii: przejście z sygnału analogowego na cyfrowy. Cała reszta to jedynie adaptacje do zmian legislacyjnych.

Jak przebiega proces wymiany urządzeń?

Na rynku dostępnych jest wystarczająco dużo inteligentnych tachografów DTCO 4.1 drugiej generacji. Sieć warsztatów jest gotowa do wymiany urządzeń w pojazdach wykonujących przewozy międzynarodowe. Do tej pory nie zaobserwowaliśmy jednak, aby floty korzystały z obowiązkowych przeglądów okresowych, aby wymienić stare tachografy na nowe, takie jak VDO DTCO 4.1. Zdecydowanie zalecamy takie rozwiązanie. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, w której warsztaty będą przeciążone. Wyzwaniem dla firm jest brak rzetelnych informacji oraz krążące w branży plotki. Radzimy, aby przewoźnicy przeprowadzali regularne przeglądy tachografów w celu ich wymiany w pojazdach wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. Wielu menedżerów zastanawia się, czy należy wymieniać tachografy. Na naszym portalu serwisowym myVDO udostępniliśmy narzędzie „DTCO Retrofit Check”, które pomaga menedżerom flot w spełnieniu unijnych wymogów w zakresie modernizacji urządzeń w ramach Pakietu Mobilności 1 i określeniu, jakiego urządzenia będą potrzebować.

Jak powinien wyglądać idealny tachograf przyszłości?

Będzie systemem z dostępem do Internetu, z dedykowanym, wysoce bezpiecznym urządzeniem pokładowym wyposażonym w zharmonizowane interfejsy umożliwiające ciągłą i niezawodną wymianę danych pomiędzy wszystkimi podmiotami w transporcie drogowym. Nowe technologie jeszcze bardziej usprawnią usługi cyfrowe i łączność. Dużą rolę będzie odgrywać sztuczna inteligencja, szczególnie jeśli chodzi o ocenę danych i optymalizację procesów. Tachograf przyszłości będzie częścią tych zmian, tworząc elastyczny, skalowalny, przejrzysty i godny zaufania system zorientowany na użytkownika.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels