Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Stacje ładowania dla ciężarówek co 120 km, tankowania wodoru co 200 km

Utworzona: 2023-07-18


Posłowie Parlamentu Europejskiego zatwierdzili nowe przepisy o zwiększeniu liczby stacji paliw alternatywnych dla samochodów osobowych i ciężarowych, łatwym ładowaniu pojazdów i czystszych paliwach żeglugowych.

Są one częścią pakietu „Gotowi na 55 w 2030 roku”, unijnego planu, który sprawi, że do 2030 roku emisje gazów cieplarnianych zmniejszą się o co najmniej 55% w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Kolejny cel to ograniczenie emisji dwutlenku węgla w transporcie.

Więcej łatwych w obsłudze stacji ładowania

Europosłom udało się wynegocjować, że do 2026 roku co najmniej co 60 km wzdłuż bazowej sieci drogowej TEN-T zostaną umieszczone stacje ładowania samochodów elektrycznych. Będą miały moc co najmniej 400 kW. Do 2028 roku moc wyjściowa sieci ma wzrosnąć do 600 kW. Stacje ładowania dla samochodów ciężarowych i autobusów mają znajdować się co 120 km. Punkty te należy zainstalować na połowie głównych dróg europejskich do 2028 roku. W zależności od drogi moc wyjściowa stacji ładowania ma wynosić od 1400 kW do 2800 kW. Państwa członkowskie Unii muszą dopilnować, aby do 2031 roku stacje tankowania wodoru wzdłuż TEN-T znajdowały się co najmniej co 200 km.

Użytkownicy pojazdów na paliwa alternatywne będą mogli w łatwy sposób zapłacić w punktach ładowania (kartą płatniczą lub za pomocą urządzeń do płatności zbliżeniowych oraz bez abonamentu). Cena tych „paliw” będzie wyświetlać się za kWh, kg lub za minutę/sesję. Europosłowie zapewnili, że do 2027 roku Komisja utworzy swego rodzaju unijną bazę danych paliw alternatywnych. Ma ona informować konsumentów o dostępności różnych stacji ładowania, czasie oczekiwania czy cenach w danym punkcie.

Ekologiczniejsze paliwa żeglugowe

Przyjęto również nowe przepisy o czystszych paliwach żeglugowych. Wynegocjowano z Radą, że statki będą musiały stopniowo ograniczać emisje gazów cieplarnianych. Od 2025 roku ilość tych gazów w energii, jaką zużywają statki, (poniżej poziomu z 2020 roku) ma zmniejszyć się o 2%, a od 2050 roku o 80%. Miałoby to dotyczyć jednostek o pojemności brutto powyżej 5000 ton, które zasadniczo są odpowiedzialne za 90% emisji CO2. Miałoby to również zastosowanie do całej energii zużywanej na pokładach statków, w portach europejskich lub między nimi. Przepisy miałyby obejmować także 50% energii zużywanej podczas rejsów, gdzie port wyjścia lub zawinięcia znajduje się poza Unią Europejską lub w jej najbardziej oddalonych regionach.

Aby znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach, kontenerowce i statki pasażerskie będą musiały korzystać z zasilania energią elektryczną z lądu. Energia ta ma zaspokajać wszystkie potrzeby energetyczne w czasie cumowania przy nabrzeżu. Przepisy te będą obowiązywać w głównych portach europejskich od 2030 roku. Zgodnie z nimi zużycie paliw odnawialnych od 2034 roku ma wynosić 2%. Będzie to możliwe, jeśli w 2031 roku Komisja poinformuje, że paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego stanowią mniej niż 1% mieszanki paliw.

Korzystanie z bardziej zrównoważonych, odnawialnych i wydajnych rozwiązań energetycznych w sektorze transportu pomoże zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie powietrza, poprawić jakość życia obywateli i stworzyć nowe, wysokiej jakości miejsca pracy. Nowe przepisy pomogą również powiększyć infrastrukturę ładowania i sprawią, że będzie ona tak łatwa w użyciu, jak tradycyjne stacje benzynowe powiedział Petar Vitanov (S&D, BG), sprawozdawca Parlamentu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych.

Kolejne kroki

Nowe przepisy o infrastrukturze paliw alternatywnych przyjęto 514 głosami za, przy 52 głosach przeciw i 74 głosach wstrzymujących się. Natomiast w głosowaniu nad nowymi przepisami o przyjaznych dla środowiska paliwach żeglugowych 555 posłów zagłosowało za, 48 przeciw, a 25 europosłów wstrzymało się od głosu. Kiedy Rada zatwierdzi oba projekty przepisów, nowe przepisy o infrastrukturze paliw alternatywnych będą obowiązywać sześć miesięcy po ich wejściu w życie. Przepisy o przyjaznych dla środowiska paliwach żeglugowych będą zaś obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Więcej na temat prac dotyczących wdrażania stacji ładowania i alternatywnego tankowania ⬇

Stacje ładowania dla ciężarówek co 120 km

Stacje ładowania co 60 km, wymóg dotyczy także ciężarówek

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdaniem Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, dyrektywa w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to tylko mały krok w kierunku bardziej ekologicznego transportu w UE

Rozporządzenie oparte na kompromisie osiągniętym w trakcie negocjacji nie spełnia oczekiwań branży. Zgodnie z przyjętym porozumieniem, do końca 2025 r. stacje ładowania dla pojazdów ciężarowych powinny się znajdować co 120 km na 15% całej długości sieci TEN-T. Po tym terminie odległość między stacjami w sieci bazowej ma być zmniejszona do 60 km i do 100 km w sieci kompleksowej.
IRU z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie celu na 2027 r. z 40% całej długości sieci TEN-T., jak początkowo proponowała Rada, do 50%, a także ustanowienie celu 100% na 2030 r. Jednak niektóre ważne pytania pozostają bez odpowiedzi, w szczególności jeśli chodzi o odstępstwa, z których państwa członkowskie mogą korzystać w celu ograniczenia rozwoju infrastruktury lub wytwarzania energii elektrycznej, a także o związek między dyrektywą AFIR a nowo zaproponowanymi normami emisji CO₂ dla pojazdów ciężarowych.

Bez zapewnienia wystarczającej mocy, pojazdy ciężarowe nie będą mogły polegać na infrastrukturze ładowania, którą postuluje dyrektywa AFIR ponieważ nie określa wymogów dotyczących sieci elektrycznej zasilającej stacje ładowania pojazdów ciężkich powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
Jeśli chodzi o infrastrukturę wodorową, do końca 2030 r. stacje tankowania wodoru w sieci bazowej TEN-T mają być dostępne co 200 km.

Propozycja Parlamentu Europejskiego, by przyspieszyć termin budowy infrastruktury do tankowania wodoru na koniec 2027 roku, nie znalazła się w ostatecznym tekście podkreśliła Raluca Marian.
W trakcie negocjacji trójstronnych zwiększono zapotrzebowanie na moc elektryczną w węzłach miejskich, ale dokładne zastosowanie tego warunku pozostaje niejasne.

Wdrożenie pojazdów bezemisyjnych na obszarach miejskich jest stosunkowo łatwe. Jednak dyrektywa AFIR prawie całkowicie przenosi koszty i odpowiedzialność za tworzenie punktów ładowania na firmy transportowe, z których większość to małe i średnie przedsiębiorstwa o bardzo niskich marżach. Autobusy teoretycznie mogłyby ładować się w zajezdniach. Ale co z ciężarówkami i autokarami? pyta Raluca Marian.
To samo dotyczy infrastruktury tankowania wodoru. Zmienione rozporządzenie dotyczące TEN-T, które określa lokalizację i liczbę węzłów miejskich (łącznie 424, w porównaniu z 88) w całej UE, odegra ważną rolę w określeniu lokalizacji i przyspieszeniu wdrażania publicznie dostępnej infrastruktury paliw alternatywnych na terenach miejskich.

Mile widzianym krokiem jest zobowiązanie Komisji Europejskiej do przedłożenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do końca 2024 r. sprawozdania dotyczącego poziomu gotowości technologicznej i rynkowej odnośnie do pojazdów ciężarowych. Komisja będzie musiała ocenić standardy ładowania dużej mocy, elektryczne systemy drogowe oraz dostępność ciekłego wodoru.

Mamy nadzieję, że zmiany standardów emisji CO₂ dla pojazdów ciężarowych będą na każdym etapie dostosowane do rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Nadmiernie ambitne cele na lata 2030 i 2035 wydają się niewykonalne, biorąc pod uwagę przewidywalne braki w infrastrukturze podsumowała.
Źródło: Parlament Europejski/IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels