Więcej stacji ładowania/uzupełniania paliwa
Posłowie zgodzili się na ustalenie minimalnych obowiązkowych celów krajowych w zakresie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. Państwa członkowskie będą musiały do 2024 roku przedstawić swój plan, jak je osiągnąć.Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 roku na głównych drogach UE co 60 km powinien znajdować się przynajmniej jeden punkt ładowania samochodów elektrycznych. Ten sam wymóg dotyczyłby ciężarówek i autobusów, ale tylko na sieciach bazowych TEN-T i ze stacjami o większej mocy. Będą pewne wyjątki dla regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu.
Posłowie proponują również utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru przy głównych drogach UE (co 100 km, a nie co 150 km, jak proponuje Komisja) i zrobienie tego szybciej do 2028 r.
Proste ładowanie
Stacje tankowania alternatywnego powinny być dostępne dla wszystkich marek pojazdów, a płatności powinny być łatwe. Powinny one wyświetlać cenę za kWh lub za kg i powinna ona być przystępna i porównywalna. Posłowie chcą również, aby do 2027 roku powstał unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych, który będzie dostarczał informacji o dostępności, czasie oczekiwania i cenach na różnych stacjach w całej Europie.Jeśli chodzi o pojazdy ciężkie, zasięg sieci musi być zbliżony do zasięgu samochodów osobowych, czyli minimum jedna stacja ładowania co 60 km, tylko na głównych drogach sieci TEN-T. Jednak docelowe moce zainstalowane są zwiększone: „Nie później niż 31 grudnia 2025 r. każda grupa ładowania musi oferować dostępną moc co najmniej 1400 kW i obejmować co najmniej jedną stację ładowania o indywidualnej dostępnej mocy co najmniej 350 kW”, uszczegóławia tekst, który rozszerza cele na 2030 r. do 3500 kW i dwie stacje o mocy co najmniej 350 kW.
Źródło: Parlament Europejski